0

HISWA magazine magazine voor 01 | februari 2024 | jaargang 31 de watersportbranche Marketing De waarde van je merk Met een waterstofboot naar Engeland Influencer marketing anno 2024

Onbezorgd genieten De Professionele wasmachines en drogers voor op uw jachthaven Miele Professional. Immer Besser. Wanneer uw gasten aanleggen in uw haven wilt u ze de beste service bieden. Gemakkelijk en snel een (vakantie) wasje weg kunnen laten werken hoort daar zeker bij. Zelfs slaapzakken, kussens en dekbedden zijn voor de professionele wasmachines en drogers van Miele geen enkel probleem. Voordelen voor uw gasten • Bediening in 32 talen: of u nu een Duitse of Italiaanse gast heeft, iedereen kan in de eigen taal de was doen. • Makkelijk betalen: verschillende betaalsystemen kunnen eenvoudig worden aangesloten op deze machines. • Geen geknoei: ook het aansluiten van een doseersysteem is eenvoudig. Zo hoeven uw gasten zelf geen pakken wasmiddel meer te kopen. Voordelen voor u • Extra inkomsten: Plug & play betaalsystemen voor muntgeld of betaalkaarten. • Zeer zuinig: de nieuwste modellen verbruiken 22% minder water en 28% minder stroom dan de vorige generaties. Daarmee zijn ze de zuinigste op de markt. • Duurzaam: de machines zijn getest en ontwikkeld op een levensverwachting van 30.000 wasbeurten. • Compact: u heeft slechts een halve vierkante meter aan ruimte nodig voor een complete set. Meer weten over deze compacte, zuinige en duurzame wasmachines en drogers? miele.nl/professional | Telefoon: (0347) 37 88 84 | E-mail: professional@miele.nl

colofon voorwoord HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA-RECRON. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Uitgever HISWA-RECRON Storkstraat 24 3833 LB Leusden 033 - 303 97 00 communicatie@hiswarecron.nl Advertentieverkoop Dock35 Media Martijn Penning 0314 - 355 826 martijn@dock35media.nl Aan dit nummer werkten mee Dominique van Dam, Martin Merks, Marcel Tap, René van der Vlist, Klaas Wiersma Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Rianne Hartog Foto cover Hydro Motion Team TU Delft Vormgeving Dock35 Media B.V. Druk Senefelder Misset Doetinchem Partners in business Liane Jansen Hoofdredacteur Branding In een watersportblad zou je over de betekenis van deze term niet hoeven discussiëren. Immers de branding is het deel van de zee dicht bij de kust waar het ideaal surfen is. Toch gaat het in dit nummer niet over de watersportbetekenis maar over die andere (op z’n Engels) branding: het bouwen van een merk. Oftewel waar sta je als bedrijf voor, wie ben je en hoe vertel je dat? Dat merkverhaal is anno 2024 belangrijker dan ooit. Denk na over een unieke positionering, je merkidentiteit en de uitstraling die daarbij hoort. Zo zorg je ervoor dat je de gunfactor krijgt van je klanten. In het themaartikel over branding en marketing op pagina 12 gaan we hier dieper op in. Aansluitend vertellen twee jachtbouwers over hun marketingaanpak: Rick Mulder van Mulder Shipyard en Ronald van Enkhuizen van Jachtwerf Gebroeders Van Enkhuizen. Waar Rick zich vooral concentreert op persoonlijk contact en beursdeelnames, zet Ronald affiliate marketing en influencers in. Vaak gebaseerd op een succesvolle strategie, soms is het ‘trial and error’. Op pagina 16 lees je hun verhaal. Lotte Konietzny signaleert in de rubriek Het Portret (pagina 22) marketingtrends waar we niet meer omheen kunnen. Zij is directeur bij Red Online Marketing, een marketingbureau dat lid is van de HISWA-RECRON Business Club. Het is geen verrassing dat ze Artificial Intelligence (AI) noemt als een belangrijke ontwikkeling. Voor AI-tools zoals ChatGPT en Bard is een steeds prominentere rol weggelegd. Veel bedrijven gebruiken ze al voor het maken van Google Ads-scripts en het creëren van nieuwe afbeeldingen of video’s. Kennispartners Zelf las ik over het nieuwste snue van Apple: de Vision Pro, een mixed reality-headset. Gebaseerd op spatial computing. Dit gaat verder dan augmented reality (AR, werkelijke omgevingen waar informatie aan wordt toegevoegd ) en virtual reality (VR, totale digitale omgevingen). De digitale wereld versmelt als het ware met de fysieke wereld. Innovaties die merken en marketing volop nieuwe kansen bieden. Vergeet ook niet de shorts op YouTube of de mogelijkheden van het TikTok Creative Center. Welke tool ga jij dit jaar omarmen? Oftewel wat wordt jouw nieuwste rots in de … branding? 01 2024 | HISWA MAGAZINE 3

inhoud Artikelen Elk nummer 12 Thema: marketing Branding is tegenwoordig een voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering en bepaalt je bestaansrecht. 16 Marketing in de jachtbouwpraktijk Van beursdeelnames tot affiliate marketing. Twee jachtbouwers over hun marketingaanpak. 20 Nieuwe wetten en regels per 2024 Wat verandert er voor jou als ondernemer? 22 Het Portret Dit keer: Lotte Konietzny van Red Online Marketing. 24 TechTalk: zeewaardige waterstofboot in de maak Studenten aan de TU Delft wagen met een waterstofboot de oversteek naar Engeland. 07 Op Stapel 08 Ondernemersnieuws 27 Vraag & Antwoord 27 Column René van der Vlist 28 Nieuws I Mens & Bedrijf 31 Nieuws I Innovatie 33 HISWA-RECRON Business Club Nieuws ADVERTEREN IN MEDIA VAN HISWA-RECRON? Neem contact op met Martijn Penning T +31 (0)314 355 826 E martijn@dock35media.nl I www.dock35media.nl 01 2024 | HISWA MAGAZINE 5 RECREACTIE 1 | februari 2024 magazine over recreatie en toerisme HISWA magazine magazine voor 01 | februari 2024 | jaargang 31 de watersportbranche er Geschillencommissie blijft onmisbaar egas Natuur, mens én onder profiteren van de duis Natuur, mens én ondernemer an de duisternis 16-01-202 Marketing De waarde van je merk Met een waterstofboot naar Engeland Influencer marketing anno 2024 06-02-2024 10

Dé makelaar or w voor wsport mak gebonden bedrijv en onrend g bonden bedrijv onr mullermak ermak Blijf op de hoogte li linkedin.com/company/muller-makelaardij 0515 43 06 23

uitgelicht Op Stapel Lumen 10 De toekomst van ultramodern cruisen wordt onthuld met de Lumen 10, vervaardigd door JR Yachts in Drachten. Dit elektrische, vooruitstrevende jacht verenigt minimalistisch design met state-of-the-art technologie voor schoon en duurzaam varen. Met het bovenwaterschip van Mulder Design en het efficiënte onderwaterschip ontworpen door expert Jaap de Jonge, biedt het jacht een indrukwekkende actieradius van 100-160 km en zelfs de mogelijkheid tot geruisloos wakeboarden. De ruime kuip, het zonnebed en het zwemplateau beloven een ongeëvenaarde ervaring voor liefhebbers van klasse, rust en stilte. De lancering staat gepland in het voorjaar van 2024. www.lumenyachts.com Specificaties Range ................................................... 100-160 km Lengte .......................................................10 meter Breedte ...................................................... 3 meter Diepgang ................................................. 0,6 meter Gewicht .....................................................2.700 kg CE-categorie ....................................................... C 01 2024 | HISWA MAGAZINE 7

nieuws Ondernemersnieuws HISWA-RECRON heeft 11 nieuwe leden 1. Strand Tien www.strandtien.nl 2. Bmarine www.bmarine.nl 3. Sisu Natuurlijk www.sisunatuurlijk.nl 4. Buitenplaats De Kolonist www.buitenplaatsdekolonist.nl 5. Great Vakantiehuizen www.greatvakantiehuizen.nl 6. Enjoy Yachtservice www.enjoyyachtservice.nl 7. Hoeve De Gastmolen www.gastmolen.nl 8. Camperpark Viermannekesbrug www.viermannekesbrug.nl 9. Holland Boat Jachtmakelaardij www.hollandboat.nl 10. Kempen Stee www.kempenstee.nl 11. Tinnemans Floating Solutions www.tinnemansfs.com Forse schade door hoge waterstand Veel leden rondom het Markermeer en IJsselmeer zijn getroffen door forse schade als gevolg van te hoge waterstanden in de afgelopen periode. Deze schade is niet alleen hierdoor ontstaan maar ook door eerdere hoge waterstanden sinds de invoering van het peilbesluit IJsselmeergebied 2018 met een flexibel beheer. HISWA-RECRON vindt dat de uitvoering van dit peilbesluit de afgelopen jaren onbehoorlijk is geweest. Streefwaarden zijn bij lange na niet behaald. Hierdoor steeg verschillende malen het waterpeil tot boven NAP+0,30m en een maximum van NAP+0,47m. Dit was met name het geval in de omgeving Monnickendam, Edam en Volendam, waarbij bovendien sprake was van opwaaiing van het water. De schade bij de buitendijks gelegen bedrijven in het IJsselmeergebied (jachthavens, werven, campings en vakantieparken) is enorm. Het varieert van terreinen die onbegaanbaar zijn geworden door het water, verzakkingen van gronden en kades, gebouwen onder water (toiletgebouw en restaurant), onbruikbare elektriciteitskasten tot geknapte meerpalen en losgeslagen beschadigde boten. HISWA-RECRON is van mening dat Rijkswaterstaat aansprakelijk is voor de schade die deze ondernemers lijden, als gevolg van de onbehoorlijke uitvoering van het peilbesluit. Rijkswaterstaat wil tot 2025 het huidige gemiddeld winterpeil handhaven en spuien als het kan en pompen als het moet. HISWA-RECRON vindt dit ontoereikende maatregelen en heeft Rijkswaterstaat dringend verzocht om op korte termijn in gesprek te gaan over de ontstane schade en de noodzaak om eerder in te grijpen. Meer informatie bij Gerdina Krijger: g.krijger@hiswarecron.nl. Rekentool voor Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) Voor ondernemers die tussen 21 maart en 2 oktober 2023 een (voorlopige) aanvraag indienden voor een subsidie in verband met de regeling Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK), is een rekentool beschikbaar. De rekentool geeft een indicatie waar zij recht op hebben. Bij de berekening wordt gevraagd het verbruik aan te geven dat ook in de aanvraag voor de TEK is opgegeven en het voorschot dat ontvangen is. De rekentool berekent op basis daarvan de verwachte definitieve subsidie. 8 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Alternatieven STAP-budget Het kabinet stopt met het STAP-budget. Er kwam kritiek op deze subsidie van trainingen: de positie van werkenden op de arbeidsmarkt verbeterde onvoldoende (of niet). Door de afschaffing blijft er veel geld over. Hiervan wordt 73 miljoen ingezet voor een nieuwe tijdelijke regeling voor scholing van werknemers in maatschappelijke cruciale sectoren. De watersportsector behoort hier niet toe. Ondernemers in deze sector kunnen wel gebruik maken van de volgende mogelijkheden: 1. Subsidieregeling praktijkleren 2. SLIM-subsidie 3. Sociaal Fonds HISWA, indien aangesloten bij de HISWA-cao 4. OOM, indien aangesloten bij de Metaal-cao Werkgevers zijn verplicht de kosten van scholing voor hun werknemers te betalen als het gaat om verplichte scholing, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke vereisten. Meer informatie bij Herbert van Oord: h.vanoord@hiswarecron.nl. Geen verhoging waterverblijfs belasting Aalsmeer De verhoging van 88 procent waterverblijfsbelasting in gemeente Aalsmeer is van de baan. De gemeenteraad keurde de belastingverordening af. Hierdoor wordt het tarief slechts geïndexeerd naar 1,61 euro per persoon per etmaal. Stichting Aalsmeer Westeinder Promotie, HISWA-RECRON en een aantal lokale en regionale ondernemersverenigingen brachten met succes de gemeenteraad op de hoogte gebracht van hun grieven. Regels rondom loonheffing zeilscholen veranderd In 2023 is een modelovereenkomst gesloten met de Belastingdienst met betrekking tot de loonadministratie voor zeilscholen. Deze overeenkomst, die de mogelijkheid van vrije vervanging omvat, zorgde ervoor dat de scholen geen loonheffingen hoefden af te dragen. Vanaf 1 januari 2024 verandert dit. Zeilscholen kunnen niet meer automatisch uitgaan van deze vrijstelling, maar er is nog een overgangsperiode tot 1 januari 2025. Tijdens deze periode treedt het handhavingsmoratorium in werking. Dit betekent dat de Belastingdienst niet met terugwerkende kracht correcties toepast op de loonheffingen, zolang de zeilscholen niet bewust de regels overtreden door bijvoorbeeld schijnzelfstandigheid te creëren. Dit beleid van de Belastingdienst geldt in principe tot uiterlijk 1 januari 2025. In de kennisbank van HISWARECRON staat het advies van Publiq Belastingadviseurs hoe hier mee om te gaan. www.hiswarecron.nl/kennisbank 01 2024 | HISWA MAGAZINE 9

nieuws Nieuw: webpagina over arbeidsmarkt Er is een nieuwe pagina live gegaan met alle informatie op het gebied van werken, leren, stages en arbeidsmarktbranding: www.hiswarecron.nl/arbeidsmarkt. Een van de onderwerpen is bijvoorbeeld: hoe maak je een goede vacaturetekst? Bezoekers vinden er onder andere blogs, praktijkopdrachten, tips en video’s om zelf te gebruiken. Thiald Bokkinga: nieuwe Programmamanager Veilig Ondernemen Per 1 januari 2024 begon bij HISWA-RECRON een nieuwe medewerker: Thiald Bokkinga. Hij gaat aan de slag als Programmamanager Veilig Ondernemen. “Vanuit mijn functie ondersteun ik ondernemers en HISWA-RECRON op het gebied van ondermijning, om te zorgen voor een veilig ondernemersklimaat. Met dit onderwerp houd ik mij al een aantal jaren bezig. Van jongs af aan breng ik veel tijd op het water door, met de zeilboot. In mijn jeugd vooral in wedstrijdverband, tegenwoordig alleen recreatief. Daarnaast probeer ik als het kan met mijn fotocamera de natuur in te gaan.” Thiald is Nieuwe tariefkaart HISWA Magazine 2024 Ook in 2024 zijn de mogelijkheden om te adverteren in HISWA Magazine legio. Dat kan met een reguliere advertentie, maar ook met een advertorial, meehechter of oplegger. HISWA Magazine verschijnt zes keer per jaar in een oplage van 4.500 exemplaren. Het wordt verspreid onder ondernemers en stakeholders in de watersport- en jachtbouwsector. De nieuwe tariefkaart kun je aanvragen via www.hiswarecron.nl/ magazines. HISWA magazine magazine voor 01 | februari 2024 | jaargang 31 de watersportbranche Marketing bereikbaar via t.bokkinga@hiswarecron.nl of 033 30 39 747. De waarde van je merk Met een waterstofboot naar Engeland Influencer marketing anno 2024 HWM01_P001_ Cover_.indd 3 HISWA-RECRON zoekt nieuwe medewerkers Bij HISWA-RECRON staan momenteel vier vacatures open: • Jurist • Contentspecialist • Projectleider human resources • Medewerker ledenadministratie Kijk voor meer informatie op www.hiswarecron.nl/vacatures. 10 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Afscheid bestuurslid Petra de Bruijn Afgelopen december nam Petra de Bruijn afscheid van het bestuur van het Sociaal Fonds HISWA. Petra was bestuurslid namens de werkgevers van HISWA-RECRON. Zij nam lange tijd deel aan het bestuur, waarin zij samenwerkte met Herbert van Oord, voorzitter van dit bestuur. In de loop van de jaren heeft het Sociaal Fonds HISWA veel projecten laten uitvoeren. Petra drukte een duidelijk stempel op de inhoud hiervan. Zo vond zij een actueel personeelsbeleid met aandacht voor duurzame inzetbaarheid heel belangrijk voor de ondernemers én de werknemers in de watersportsector. Daarnaast vond Petra het erg belangrijk dat het fonds een verantwoord financieel beleid voerde. Zij was altijd kritisch op de bestedingen van de gelden, die collectief werden opgebracht. Mede door haar scherpte staat het fonds er financieel goed voor. Petra gaat het de komende jaren rustiger aan doen. Meer informatie: www.sfhiswa.nl. HISWA Algemene Voorwaarden blijven (vooralsnog) onveranderd De Consumentenbond was voorheen altijd een partij in de HISWA Algemene Voorwaarden. De Consumentenbond heeft zich echter per 1 januari 2024 teruggetrokken uit het voorwaardenoverleg dat onder auspiciën van de SER wordt gevoerd. De Consumentenbond wilde dat de verwijzing naar de Consumentenbond in de pre-ambule van alle HISWA Algemene Voorwaarden moest worden verwijderd per 1 januari 2024. HISWA-RECRON maakte, net als vele andere getroffen branches, bezwaar tegen dit besluit én ook tegen de datum waarop de Consumentenbond de samenwerking heeft opgezegd. Inmiddels heeft de Consumentenbond laten weten geen bezwaar tegen te hebben als de verwijzing naar de Consumentenbond in de pre-ambule voorlopig (tot uiterlijk 1 januari 2026) blijft staan. Welkom op het water gaat het land in Vanaf het voorjaar gaat de watersportcampagne Welkom op het water het land in. De eerste locatie waar de Welkom op het water-tour te bezoeken is, is tijdens Boot Holland. De kar van Welkom op het water is van 6 tot en met 10 maart 2024 aanwezig in WTC Expo Leeuwarden. In de stand kunnen bezoekers kennismaken met de watersport. Zo kunnen ze de watersportcheck doen, ontdekken welk watersportberoep bij hen past en via een simulatie een stuk varen. Welkom op het water gaat tot en met september het hele land door en is op verschillende (watersport)evenementen aanwezig. Zoals bij Sail Kampen, van 29 maart tot 1 april. Meer informatie: www.hiswa.nl/welkom-op-het-water 01 2024 | HISWA MAGAZINE 11

column marketing De waarde van je merk Branding, het woord gonst door de markt en overal kom je tips en trucs tegen om meer aandacht voor jouw product, organisatie of dienst te genereren. Maar wat is branding eigenlijk echt? En waar raakt dit de marketing binnen jouw bedrijf? In 2024 wil je dit goed op orde hebben. Het is een voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering en bestaansrecht. Tekst: Dominique van Dam Behalve voor belangenbehartiging is HISWA-RECRON er ook om je als ondernemer te helpen bij het in de markt zetten van allerlei producten en diensten. Online gebeurt dat via campagnes, websites, zoekmachines en relevante content. Offline natuurlijk op beurzen, bijeenkomsten, events en botenbeurzen. René van der Vlist is sinds eind 2023 marketingmanager bij HISWARECRON en al zijn hele werkzame leven bezig met marketing en branding. Hij legt een stukje theorie uit: ‘Marketing en branding zijn twee verschillende dingen. Branding geeft antwoord op hoofdzakelijk twee vragen: wie ben ik en waar sta ik voor? Als je dat consequent uitdraagt en je belofte als merk continu waarmaakt naar je klant, kun je in de marketing de vijf p’s gebruiken: prijs, plaats, product, promotie en personeel.’ Branding is de kern van de organisatie, de basis voor de gunfactor. Paul-Michiel Koning, partner bij Tip Top Sailing en Dutch Yacht Rentals legt uit hoe hij hiernaar kijkt: ‘Wij zijn een verhuurbedrijf van zeil- en motorjachten, een jachtzeilschool, een jachtservicebedrijf én we verzorgen zeilvakanties. Onze branding is in onze ogen goed op orde. Kernwaarden zie en voel je overal binnen het bedrijf terug, we “ademen” die bij wijze van spreken. Neem bijvoorbeeld kwaliteit. Die proberen we in alle communicatie door te laten stralen: in teksten en e-mails, benadrukken die in onze handtekeningen en hoe we onze verhuurvloot samenstellen. Op onze website zie je prachtige foto’s gemaakt door een fotograaf, delen we onze oprechte passie en de koers voorwaarts die we vol overtuiging kiezen.’ Branding is de kern van de organisatie, de basis voor de gunfactor. Gunfactor Koning is ervan overtuigd dat je de gunfactor niet alleen online haalt, maar vooral in het persoonlijke contact met de klant aan de telefoon of face-to-face: ‘Het zit in heel kleine, belangrijke dingen. Als de telefoon gaat, dan moet die bij voorkeur binnen twee keer rinkelen opgenomen zijn. Dat toont interesse, attentheid, er “zijn” voor de klant. Duurt het te lang, dan is de kans groot dat de klant verder zoekt. Maar ook in bijvoorbeeld ons partnership met Linssen Yachts. Hun kwaliteitsimago versterkt het beeld van kwaliteit dat we willen uitstralen.’ Op het gebied van marketing laat hij zich ondersteunen, zodat ze zelf kunnen doen waar ze goed in zijn. ‘We hebben een partner voor onze SEO, SEA en de socials, omdat we daar zelf niet heel goed in zijn. Zo hebben wij meer tijd voor bijvoorbeeld fysieke open dagen en events, want op die momenten kunnen we heel goed invulling geven aan onze passie, kwaliteit, advies en reuring.’ Natuurlijk doen ze ook bij Tip Top Sailing wel eens een online of social ad hoc campagne: ‘Maar dat is dan vrijwel altijd specifiek gericht op bijvoorbeeld een last minute of uitnodiging voor een event.’ Een heel andere watersporttak die veel aan branding en marketing doet én de gunfactor nodig heeft van klanten is de jachtmakelaardij. Jowi Verwaal is eigenaar van Bootbemiddeling.nl, een relatief René van der Vlist Jowi Verwaal 12 HISWA MAGAZINE | 01 2024

jong kantoor. ‘Marketing is mijn belangrijkste tool om in contact te komen met mensen en wordt gedaan door een professional. Mijn naam moet zichtbaar zijn en natuurlijk moeten mensen ons ook herkennen als betrouwbare partner. Dus logo’s, vlaggen, het pand en bedrijfskleding – binnen en buiten op de steiger – zijn ontzettend belangrijk.’ Verwaal geeft aan dat alles wat hij doet in het teken staat van in contact komen met klanten. ‘Hoe dichterbij ze staan, hoe makkelijkere de klik ontstaat. Hoe groter het goede gevoel dat klanten hebben bij een verkoop, hoe zekerder ze zijn van een goede toekomst voor hun boot, waar ze vaak een emotionele band mee hebben. Nabijheid, fysiek contact, een beurs, een kop koffie, het draagt allemaal bij aan de uiteindelijke keus die mensen voor je maken. Zeker bij de wat oudere doelgroep die wij in onze prijscategorie bedienen, is dat belangrijk.’ Daarbij wekken goede partners vertrouwen bij zijn klanten: ‘De HISWA Algemene Voorwaarden, overeen komsten en derdengeldenrekeningen helpen daarbij.’ #durftevragen Hoeveel er ook offline kan, online is altijd een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Een merkstrategie bestaat uit een brandingcomponent, maar ook uit de 5 p’s uitdragen, in een volgorde die bij je past. Voor de een is dat prijs voorop, voor de ander product. En waar bedrijven dat vroeger nog wel zelf ‘ernaast’ deden, adviseert Van der Vlist om dat uit te besteden als het je volle aandacht niet kan hebben. Ook Verwaal en Koning hebben hulp bij het inrichten van marketing. ‘Interessante en relevante content is belangrijker dan veel content. Zorg ervoor dat je goed informeert, zodat je gevonden wordt op het juiste moment. Maak een kalender, kies kanalen en partners. Je hoeft niet op elke hype in te springen. Marketing is redactioneel werk en moet een focus zijn voor elk bedrijf van de toekomst, verweven in het dagelijks werk.’ Data allerbelangrijkst Van der Vlist ziet veel beweging in de online wereld in de afgelopen jaren. Tegenstrijdigheden worden steeds duidelijker: ‘De wereld is een groot dorp waar iedereen elkaar denkt of zegt te 01 2024 | HISWA MAGAZINE 13

Marina Management Het draadloze energie beheersysteem voor uw jachthaven • Te koppelen met uw reserveringssysteem • Op afstand in-/uitschakelen van stroompunten • Energieverbruiken uitlezen • Ampère limieten instellen • MID gecertifi ceerd instellen r Meer weten? Scan de code, vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met u op. www.icy.nl Regel het vóór het seizoen van 2024 echt begint. LAAT UW BEDRIJF TAXEREN Ons team is gespecialiseerd is in het taxereren van bedrijven en exploitatie-gebonden onroerend goed in de dag- en verblijfsrecreatieve sector (business valuation). Benieuwd naar de waarde van uw bedrijf? Wij maken graag een vrijblijvende maatwerk off erte voor u. Een IVA-stagiair in uw bedrijf? vandeloosdrechtrbm.nl DÉ RECREATIE BEDRIJFSMAKELAAR F.A. Molijnlaan 28, 8071 AG Nunspeet Tel: 0341 - 25 23 63 IVA Business School biedt de opleiding Nautisch Business Management op hbo- en mbo-niveau aan. Studenten krijgen een unieke combinatie van commerciële, technische en managementgerichte vakken. Voor de koppeling met het nautische bedrijfsleven zijn wij op zoek naar stageplaatsen. Heeft u interesse in een IVA-stagiair in uw bedrijf? Ga naar www.iva.nl/voor-bedrijven, vul uw gegevens in en meld uw bedrijf aan als stagebedrijf. U kunt ook contact met ons opnemen via +31 (0)343 – 51 27 80 of info@iva.nl Bezoek ons op BOOT Holland 6 t/m 10 maart

De stand van Dutch Yacht Rentals op BOOT Düsseldorf, De grote concurrent is niet de andere verhuurder of zeilschool, maar de andere vrijetijdsbesteding die mensen kunnen doen. kennen via het wereldwijde web. Tegelijkertijd zit een tegenstrijdigheid in overal vindbaar willen zijn: want door de overbevolking in dat dorp ben je onvindbaar voor jouw gouden doelgroep.’ Koning vult aan: ‘Absoluut en daarom is data het allerbelangrijkste. Het helpt mij in ieder geval keuzesmaken. Toen ik heel eerlijk ging kijken naar de boekhouding, de data van onze online inspanningen en waar ik bestaansrecht in de toekomst mee heb, moest ik besluiten veel meer aandacht te gaan geven aan motorbootverhuur. Terwijl ik in mijn hart een liefhebber ben van zeilboten, open boten zelfs. Maar als ik daarop ga focussen, houdt het een keer op.’ Risicofactoren in marketing en branding zijn de platformen die je niet zelf in de hand hebt. In makelaarsland zijn bladen als YachtFocus een belangrijke speler. Onlangs werd dit platform verkocht aan Boats.com, het bedrijf achter diverse internationale online botenmarktplaatsen. Het kocht in 2020 al Botentekoop, de Botenbank en Boten.nl. ‘Platformen als deze zijn belangrijk’, zegt Van der Vlist. ‘Je moet er bijna wel aan meedoen. Iemand die een boot zoekt komt daar zeker ook, maar het is wel één van de routes naar je publiek. Niet de enige.’ Ook hier komt branding weer om de hoek kijken: ‘Weet wie je bent zodat je er goed gebruik van kunt maken om de juiste mensen op deze platformen aan te spreken.’ Verwaal beaamt dat: ‘Het is voor ons echt jammer dat YachtFocus nu verkocht is. Tegelijkertijd hoop ik dat dit dan het moment is dat we iets gaan maken in Nederland dat de consument het vertrouwen geeft dat we alles nog steeds heel goed doen. Het is zo eeuwig zonde als blijkt dat bij deze verkoop, de data en informatie verloren gaan. Laten we de handen ineenslaan en als branche de handdoek oppakken. Laten we samen iets maken dat onafhankelijk is en voor de Nederlandse markt, zodat we onze goede reputatie die we samen hebben in de wereld behouden.’ Van der Vlist: ‘Samen een vuist maken, samen het gezicht zijn van een wereld die zoveel te bieden heeft, een belofte waar maken, dat is echt heel belangrijk met iedereen in de branche. De grote concurrent is niet de andere verhuurder of zeilschool, maar de andere vrijetijdsbesteding die mensen kunnen doen.’ 01 2024 | HISWA MAGAZINE 15

column marketing Twee marketingvoorbeelden uit de praktijk Voor Mulder Shipyard heeft de ene beurs alleen ‘branding’ als doel, maar moet op een andere beurs door strategische marketing toch echt salestrajecten genereren. En als een klant ook influencer blijkt te zijn, heb je opeens te maken met affiliate marketing. Twee voorbeelden van hoe jachtbouwers hun marketing aanpakken. Tekst: Klaas Wiersma We hebben een kijkje in de keuken bij Rick de Bruin, marketingen salesmanager van Mulder Shipyard. De afgelopen week was Rick naar Mallorca voor een bezichtiging met een klant aan boord van een Mulder ThirtySix. Ondertussen is hij druk met de voorbereiding op beurzen als de Masters Expo en BOOT Düsseldorf. Niet met het leggen van tapijttegels, maar met effectieve marketing door segmentatie van het klantenbestand. We spreken ook met Ronald van Enkhuizen van de Makkumse scheepswerf Gebroeders van Enkhuizen. Zijn werf bouwt een boot voor een klant met een niet alleen een grote, maar vooral een heel interessante schare online volgers. Het stel zwerft al vijfendertig jaar over de wereldzeeën en leven van hun mediaproducties.Wat is de marketingwaarde van zulke social media-activiteiten? Merkt de werf hier iets van en wat staat hier tegenover? Branding, marketing en sales De afspraak van Rick de Bruin op Mallorca was een typische salesactiviteit. Deelname aan de winterbeurzen vallen onder marketing. “Van onze aanwezigheid op de Masters Expo verwachten we iets anders dan van BOOT Düsseldorf. De Masters Expo is voor ons meer branding: puur laten zien van ‘hier zijn we en dit doen we’. Als we daar een jacht verkopen is dat mooi meegenomen, het publiek op deze beurs is divers. Alhoewel er steeds We maken op de beurs ook vaak een videotour die we gelijk publiceren voor meer bereik. vaker toch serieuze ‘bootjesmensen’ tussen zitten. Bij BOOT Düsseldorf en op de HISWA te water is het eerder een tegenvaller als we geen boot verkopen. Daar hebben we bij wijze van spreken voor de zekerheid altijd een contract in onze tas zitten.” De aanloop naar BOOT Düsseldorf is voor De Bruin een drukke tijd. Niet het opbouwen van de stand, daar hoeft hij zich niet druk over te maken. Maar voor een effectieve beurs is het belangrijk om vooraf contact te hebben met de ‘prospects’, potentiële klanten. “Ik kan bijvoorbeeld geen mail sturen aan het hele klantenbestand, daarvoor is ons bestand veel te gefragmenteerd. Er zitten journalisten in, makelaars en eigenaars. Iemand die overweegt een Mulder ThirtySix te kopen wil je niet lastigvallen met nieuws over de Favorite-serie, dan zegt hij ‘schrijf me maar uit’ en zijn we die klant misschien wel kwijt.” Geen timeslots, wel een videotour Het team van Mulder wil zo veel mogelijk mensen spreken tijdens de beurs. “Uit ervaring weten we dat het vooraf vastleggen van timeslots in de praktijk niet goed werkt. De beurs is zo Affiliate-marketing. Paul Shard vertelt tijdens zijn seminar over de Orion 49 van Enksail. Marketingactiviteiten op de Masters Expo zijn meer gericht op branding dan op sales. 16 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Mulder Favorite 1700. groot, op tijd komen is vaak lastig en dan zitten we soms te wachten en op andere momenten zouden we dan mensen teleur moeten stellen. BOOT Düsseldorf duurt negen dagen en we zijn er ongeveer tien uur per dag. Als we per bezoeker van de stand dertig minuten uittrekken, kunnen we de hele beurs, met groepen tegelijk aan boord, in totaal driehonderdzestig rondleidingen geven. Aan de ene kant is dat veel maar aan de andere kant ook weinig voor de investering die we doen. Daarom maken we op de beurs ook vaak een videotour die we gelijk publiceren voor meer bereik.” Follow up met minibeurs De Bruin vertelt hoe Mulder na de laatste HISWA te water heel bewust gevolg heeft gegeven aan de follow-up. “Na de HISWA te water hebben we een open dag georganiseerd, een soort minibeurs in de Mulder Marina in Warmond. Hier lagen ook de andere boten zoals de Favorite 1500. Het bleek heel nuttig om potentiële klanten na de beurs nog eens te bellen met de vraag of ze langs wilden komen. Van alle bezoekers die we spraken op de HISWA te water, was ongeveer dertig procent heel concreet. Het merendeel van deze groep is vervolgens op de open dag afgekomen. Een heel gesegmenteerd publiek, kwalitatief goed.” Free publicity Advertenties behoren ook tot de marketingmiddelen van Mulder. De Bruin: “We adverteren in verschillende magazines, in de betere bladen. Een groot deel van onze doelgroep is vijftigplusser en die lezen bladen als Nautique en Boat International. Enne, free-publicity is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.” En dan lachend: “We zijn Nederlanders hè, als het gratis is...” Zo publiceerde Quote foto’s van het transport van de Favorite 1700 door de Amsterdamse straten toen het jacht naar de RAI werd gebracht voor de Masters Expo. “Dat was natuurlijk niet toevallig, wij hebben de juiste personen vooraf ingefluisterd wanneer het transport zou zijn.” Op de Masters Expo werd De Bruin aangesproken door een vlogger met een YouTube-kanaal over exclusieve auto’s. Zij wilde haar onderwerp wat breder trekken en kwam bij Mulder uit. “We gaan waarschijnlijk met haar dit voorjaar een proefvaart maken. Eens kijken hoe dat werkt. Het is trial and error, maar dat maakt mijn vak ook zo leuk!” Influencer marketing Op de werf van de Gebroeders van Enkhuizen zijn ze deze fase van trial en error op het gebied van influencing al gepasseerd. Een klant maakt wekelijks zeer goed bekeken videocontent over de bouw van hun nieuwe boot. Een lot uit de loterij? Ronald van Enkhuizen blijft heel even stil, en dan: “Ja, daar zijn we heel bij mee. Dan hebben ze een interviewtje opgenomen en de volgende ochtend is het alweer tienduizend keer bekeken. Dat zou je zelf nooit kunnen halen. Ze bereiken een heleboel mensen en dat kunnen we goed merken. Eerst hadden we twee of drie informatieaanvragen per week. Maar soms ook wel eens een week helemaal niks. Nu zijn er vijf tot tien geïnteresseerden per week.” Het gaat om de Canadese Paul en Sheryl Shard, succesvolle televisieproducenten en sinds 1989 varen ze rond de wereld. In 1996 publiceerden ze het succesvolle boek Sail Away, een gids over uitrusting en proviandering voor cruisers. Van hun reizen maken ze reisdocumentaires. Onder de naam Distant Shores TV produceerden ze televisieseries, die werden uitgezonden naar 47 miljoen huishoudens in 24 talen bij verschillende televisiezenders. Sinds 2010 is Distant Shores TV actief op YouTube. De 20 YouTube-video’s van Distant Shores TV over het nieuwe jacht zijn rond de jaarwisseling in totaal al anderhalf miljoen keer bekeken. De best bekeken video heeft 340.000 kijkers (views). Het kanaal heeft 111.000 abonnees. Ook op andere 01 2024 | HISWA MAGAZINE 17

Wij weten veel van boten, omdat we zelf ook varen.

Enksail Orion 49, de boot die Paul en Sheryl laten bouwen in Nederland. De influencers bereiken veel mensen en dat kunnen we goed merken. We krijgen wel vijf tot tien informatieaanvragen per week. netwerken zoals Facebook (18 duizend volgers) Instagram (14,6 duizend volgers) posten de Shards content. Twitter (tegenwoordig X) wordt minder gebruikt en wordt door 1,9 duizend gebruikers bekeken. Paul en Sheryl behoren daarmee tot de middelgrote influencers. Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media en een publiek dat naar hem of haar luistert. Er is een hele online industrie ontstaan rondom influencers omdat hier veel geld kan worden verdiend. Influencer marketing wordt ook wel affiliate marketing genoemd en de influencer is daarbij de affiliate (partner). Er zijn diverse tabellen in omloop die bepaalde tarieven koppelen aan aantallen volgers. Bij het toonaangevende Nederlandse influencerplatform LinkPizza heeft een YouTube-video een waarde tussen de 600 en 1.500 euro bij een bereik tussen 50.000 en 150.000 volgers. Voor een Instagrampost met 14,6 duizend volgers mag een influencer een factuur sturen van tussen de 150 en 400 euro. Vergoedingsstructuur Tellen we alle views bij elkaar op dan zou de waarde die Distant Shores TV tot begin 2024 heeft gegenereerd tegen de 40.000 euro waard zijn. Maar een affiliate kan dit niet zomaar claimen natuurlijk. Daarvoor moet eerst een vergoedingsstructuur worden afgesproken. Er zijn meerdere modellen. Wordt er een bedrag afgesproken per view, dan kan de affiliate op basis van ‘cost per view’ een factuur sturen. Andere modellen zijn ‘cost per Livestream van een rondleiding tijdens de bouw van de Orion. click’ of het werven van een geïnteresseerde, een lead. Dit heet ‘cost per lead’. Het meest realistisch is de cost per sale-vergoedingsstructuur. Er wordt alleen een vergoeding betaald bij een daadwerkelijke verkoop van het product. Van Enkhuizen: “We hebben het er vooraf over gehad. Voor de boot zelf betalen ze de normale prijs. Maar van de boot zijn veel onderdelen gesponsord door leveranciers. Normaal leveren wij die, nu niet. Ik geef mijn medewerking om die spullen te installeren. Wij rekenen daar dan wel gewoon de uren voor.” Verder is van Enkhuizen met Paul en Sheryl overeengekomen dat zij voor elke opdracht voor een Orion 49-zeiljacht, het model dat nu voor de tv-makers wordt gebouwd, een bedrag krijgen. “Van elke boot die we verkopen, krijgen zij een beetje per boot. Als ik aan hen twee boten over hou, heb ik daar wel wat marketinggeld voor over.” De werf en het cruisende mediastel hebben dus een vergoedingsstructuur op basis van cost per sale afgesproken. Inmiddels is bekend dat er via de influencers een nieuw jacht is besteld! Daarnaast is het aantal leads toegenomen met 300 procent. Dit zijn prima vooruitzichten. 01 2024 | HISWA MAGAZINE 19

wet- en regelgeving rubriek Wat verandert er voor jou als ondernemer? Nieuwe wetten en regels per 2024 Er verandert veel in 2024 en dat levert voor ondernemers niet altijd gemak en voordeel op. De kosten en administratieve lasten voor ondernemers lijken verder toe te nemen. Hieronder een overzicht van de (mogelijk voor jou) relevante wijzigingen. Tekst: Marcel Tap en Martin Merks Fiscaal Zelfstandigenaftrek omlaag De zelfstandigenaftrek is omlaag gegaan naar 3.750 euro. Je betaalt meer belasting als de zelfstandigenaftrek daalt. Box 3-tarief omhoog Het belastingtarief in box 3 van de inkomstenbelasting (inkomen uit vermogen) is verhoogd van 32 procent naar 36 procent. Betalingskorting afgeschaft Je krijgt geen betalingskorting meer als je je voorlopige aanslag inkomstenbelasting in één keer (in plaats van in termijnen) betaalt. Belastingrente omhoog Als je te laat met je belastingaangifte bent, betaal belastingrente. De belastingrente voor de vennoo tschapsbelasting is gestegen tot 10 procent. De belastingrente voor de inkomstenbelasting is 7,5 procent. MKB-winstvrijstelling gedaald De mkb-winstvrijstelling is gedaald van 14 procent naar 13,31 procent. Daardoor bepaal je meer belasting over je winst. Minimaal salaris DGA omhoog Het minimale salaris van een directeur-grootaandeelhouder gaat omhoog van 51.000 euro naar 56.000 euro. Twee belastingschijven in box 2 Voortaan zijn er twee belastingschijven in box 2. Over het inkomen tot 67.000 geldt een belastingtarief van 24,5 procent. Over het inkomen daarboven geldt een belastingtarief van 33 procent. Maximumbedrag voor lenen uit eigen bv omlaag Het maximum bedrag dat je belastingvrij van je bv kunt lenen is 500.000 euro. Komt de lening daarboven, dan wordt dit bedrag belast als inkomen in box 2. Bestuursrecht Invoering Omgevingswet Door de nieuwe Omgevingswet kun je makkelijker en sneller vergunningen aanvragen. • Je doet je aanvraag bij één digitaal loket: het Omgevingsloket. Het bevoegd gezag dat over jouw aanvraag moet beslissen, doet dat via dit loket. Het nieuwe Omgevingsloket vervangt Omgevingsloket online, Activiteitenbesluit Internet Module (AIM), Meldpunt Bodemkwaliteit en ruimtelijkeplannen.nl. • In het nieuwe Omgevingsloket kun je zien wat is toegestaan in jouw fysieke leefomgeving. • Jouw aanvraag wordt meestal sneller behandeld: in 8 weken in plaats van 26 weken. Verbod op gebruik plastic bekers Je mag in de horeca geen plastic Regelingen BOR en DSR veranderen De bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling (DSR) mogen alleen nog gebruikt worden voor het ondernemingsvermogen. En niet meer voor: • vermogen uit de verhuur van onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, huizen of akkers • beleggingsvermogen • bedrijfsmiddelen van meer dan 100.000 die ook privé worden gebruikt Energie-investeringsaftrek lager en verlengd De energie-investeringsaftrek (EIA) is met vijf jaar verlengd, tot en met 2028. Het percentage dat je mag aftrekken, daalt van 45,5 procent naar 40 procent. De investering bedraagt minimaal 2.500 euro en maximaal 136 miljoen euro. Accijnzen verhoogd De accijns op bier, wijn en andere alcoholhoudende dranken is gestegen met 8,4 procent. Onbelaste reiskostenvergoeding gestegen De onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemers ging omhoog van 0,21 euro naar 0,23 euro per kilometer. Onbelaste thuiswerkvergoeding omhoog Het maximum voor de onbelaste thuiswerkvergoeding gaat omhoog van 2,15 euro naar 2,35 euro per dag. Minder ruimte voor onbelaste extraatjes De vrije ruimte in de werkkostenregeling is verlaagd naar 1,92 procent over de eerste 400.000 euro van de loonsom van alle medewerkers samen. Concreet betekent dit dat je maximaal 7.680 euro onbelast mag schenken aan je medewerkers. 20 HISWA MAGAZINE | 01 2024

> vervolg bestuursrecht wegwerpbekers, plastic bestek en plastic maaltijdver pakkingen meer gebruiken. Een uitzondering is er als je 75 tot 90 procent inzamelt voor hoogwaardige Sociaal domein Introductie minimum uurloon Vanaf 2024 is er een minimum uurloon dat gebaseerd is op een 36-urige werkweek. Alle verschillen die er waren tussen het dag-, week- en maandloon op minimum niveau verdwijnen. Vanwege de halfjaarlijkse in - dexatie van het wettelijk minimum loon (3,75 procent) betekent het dat het minimum uurloon voor werknemers die 21 jaar of ouder zijn, voortaan 13,27 euro bedraagt. Voor werknemers tussen de 15 en 20 jaar gelden vanaf 1 januari 2024 minimum jeugduurlonen. Per leeftijd geldt een ander bedrag. Wet Normering Topinkomens (WNT) omhoog Het algemene bezoldigingsmaximum in het kader van de Pensioen Toetredingsleeftijd pensioenregeling De ondergrens voor de pensioentoetredingsleeftijd is gedaald naar 18 jaar. AOW-leeftijd 67 jaar De AOW-gerechtigde leeftijd in 2024 is 67 jaar. Bedrag ineens bij pensioen uitgesteld De invoering van ‘het bedrag ineens’ is opnieuw uitgesteld. WNT is omhoog gegaan naar 233.000 euro. Transitievergoeding stijgt De maximale transitievergoeding gaat omhoog van 89.000 euro naar 94.000 euro. Hogere arbeidskorting De arbeidskorting gaat omhoog van 5.052 euro naar 5.532 euro. Afschaffing jeugd-LIV (Lage Inkomens Voordeel) Het jeugd-LIV wordt afgeschaft. CO2 -registratie werkgebonden personenmobiliteit opgeschort De inwerkingtreding van de CO2 -registratie werkgebonden personenmobiliteit is met een halfjaar opgeschort: van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024. De verplichte CO2 -registratie betreft werkgevers met 100 werknemers. Zij moeten data aanleveren over het zakelijk en woon-werkverkeer, met als concreet doel een reductie van 1,5 megaton CO2 in 2030. OV-kaart vergoeden of verstrekken eenvoudiger Voortaan mogen werkgevers onbelast een OV-kaart vergoeden of verstrekken. De voorwaarde is dat de werknemer de OV-kaart ook voor het woonwerkverkeer en zakelijke reizen gebruikt. Premies WGA en ZW dalen De premies voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WGA) en de Ziektewet (ZW) dalen. Het gemiddeld premi eniveau van de WGA gaat naar 0,77 procent. De gemiddelde premie van de ZW daalt naar 0,45 procent. Premie Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) stijgt De premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds stijgt voor kleine werkgevers van 5,82 procent naar 6,18 procent. Voor grote werkgevers van 7,11 procent naar 7,54 procent. STAP-budget vervalt Het STAP-budget vervalt. Daarvoor komt de SLIM 20242027, een stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in MKB-ondernemingen. recycling. Een uitzondering aanvragen doe je via het formulier Melding regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik. Verplicht verslag duurzaamheidsbeleid Alle beursgenoteerde bedrijven en grote ondernemingen zijn verplicht verslag uit te brengen over hun duurzaamheidsbeleid en -prestaties. Middelgrote en kleine bedrijven zijn minimaal tot boekjaar 2026 vrijgesteld. 01 2024 | HISWA MAGAZINE 21

het portret rubriek Lotte Konietzny In de rubriek Het Portret zetten we een persoon in de spotlights die op dat moment in de actualiteit is of verband houdt met het thema. In dit nummer met marketing als thema is dat Lotte Konietzny, directeur bij Red Online Marketing, een TOP Supplier van HISWA-RECRON. Tekst: Liane Jansen Stel Red Online Marketing even voor aan de lezers van HISWA Magazine “Red Online Marketing is al 17 jaar actief als online marketingbureau, met een focus op de reis- en recreatiesector in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. We bedienen een gevarieerde klantenkring, waaronder campings, vakantieparken, hotels, attractieparken, dierentuinen, musea en reisbureaus. Ons doel is om deze bedrijven te ondersteunen bij het vergroten van hun online zichtbaarheid, het genereren van meer boekingen in bijvoorbeeld het laagseizoen en het betreden van nieuwe markten. Ons team bestaat uit gepassioneerde onlinemarketingspecialisten en strategen die goed op de hoogte zijn van de behoeften van consumenten. Ze zijn experts op verschillende vakgebieden, zoals strategie, Google Ads, Meta Ads, AI is niet alleen van waarde voor je campagnes, maar ook voor het optimaliseren van je website. SEO en CRO. Naast ons hoofdkantoor in Utrecht werken onze Duitstalige collega’s vanuit Keulen en onze Franstalige collega’s vanuit Lille.” Met welk innovatieve ontwikkeling zijn jullie momenteel bezig? “Behalve dat we trends signaleren, acteren we hier uiteraard ook op. AI speelt in bijna al onze diensten een belangrijke rol. Door de snelle ontwikkeling hiervan is het een vast onderdeel van ons dagelijks werk geworden. We experimenteren hiermee om zo 22 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Het team van Red Online Marketing. voor de beste resultaten voor onze klanten te zorgen. Het afgelopen jaar zijn we ook een apart emailmarketingbureau gestart, Wander Journeys. Met Wander bieden we geautomatiseerde e-mailmarketingoplossingen voor recreatiepartijen. Zo hebben we koppelingen met vrijwel alle grote boekingssystemen. Hierdoor hebben klanten alle boekingsdata tot hun beschikking voor emailmarketingcampagnes en kunnen ze echt gepersonaliseerd mailen.” Met welk doel zijn jullie partner van de HISWA-RECRON Business Club? “Het netwerk van HISWA-RECRON vormt een belangrijk onderdeel van onze doelgroep. Het is niet alleen belangrijk vanuit het oogpunt van klantrelaties, maar ook voor het verkennen van andere samenwerkingskansen en het uitwisselen van ervaringen.” Dit nummer gaat over marketing. Welke belangrijke trends en ontwikkelingen signaleren jullie waar onze (watersport) ondernemers niet omheen kunnen? “AI is al geruime tijd een trending onderwerp en ook in 2024 verandert dat niet. In het dynamische landschap van online adverteren krijgt AI op verschillende fronten een steeds prominentere rol. Denk hierbij aan automatisch geoptimaliseerde SEA- en Meta-campagnes. Maar ook aan AI-tools zoals ChatGPT en Bard, die steeds vaker worden ingezet voor het maken van Google Adsscripts en het creëren van nieuwe afbeeldingen of video’s. AI kan niet alleen van waarde zijn voor je campagnes, maar ook voor het optimaliseren van je website. In 2024 maakt AI ontwerpen niet alleen gemakkelijker, maar ook slimmer. Dit resulteert in minder gedoe met ingewikkelde taken en meer tijd voor creativiteit en strategische keuzes. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld eenvoudiger om A/B-tests uit te voeren. Korte video’s zijn tegenwoordig ook zeer populair. Het afgelopen jaar heeft maar liefst 91 procent van de bedrijven ‘video’ als Biografie Lotte Konietzny (38 jaar) studeerde Marketing & Communicatie Management. Ze begon in 2015 haar loopbaan bij Red Online Marketing als SEA Marketeer. Sinds 2022 is ze daar directeur Nederland en Duitsland. marketingtool gebruikt. Video’s bieden een ideale manier om zowel vermaak als informatieve content te delen. Visueel aantrekkelijke en prikkelende videocontent heeft een krachtige impact op onze zintuigen en emoties. Een opkomende vorm van video’s zijn shorts, voor het eerst geïntroduceerd op het videoplatform YouTube en nu overgenomen door andere socialmediaplatforms. Shorts zijn ideaal voor Google- en Meta Ads-campagnes, en kunnen ook worden ingezet om bestaande content te verrijken. Hierdoor wordt de gebruikerservaring op de website verbeterd en de zichtbaarheid (SEO) op Google vergroot. Verder toont recent onderzoek van Google aan dat steeds meer mensen tussen 18 en 29 jaar TikTok als zoekmachine gebruiken in plaats van Google. Als je je richt op deze doelgroep, biedt TikTok dus aanzienlijke kansen, vooral met betrekking tot de zoekfunctie. Het gebruik van trending hashtags, het integreren van je onderwerp in de beschrijving, het toevoegen van ondertitels en tekst in de TikTok, en het inspelen op trends van het TikTok Creative Center zijn eenvoudige tips om je zichtbaarheid op TikTok te vergroten.” Steeds meer leden zijn bezig met een online marketingstrategie. Welke gouden tip heb je voor hen? “Zorg ervoor dat je goed voor ogen hebt wie je ideale klant is, zodat je op basis hiervan de juiste beslissing kunt maken op het gebied van communicatie, kanalen en conversie.” 01 2024 | HISWA MAGAZINE 23

techtalk Doel: oversteken naar Engeland Nieuwe zeewaardige waterstofboot in de maak Vlak voor het nieuwe jaar presenteerden de studenten van het TU Delft Hydro Motion Team het ontwerp van een nieuwe boot en een nieuwe uitdaging. Met deze nieuwe, zeewaardige waterstofboot willen ze de oversteek naar Engeland maken. De Monaco Energy Boat Challenge waar meer dan dertig universiteiten hun groene, innovatieve projecten aan een onderlinge wedstrijd onderwerpen, staat dit jaar niet op het programma. Het uiteindelijke doel van het Delftse team blijft hetzelfde: het inspireren van de maritieme industrie om groene alternatieven te verkennen. Tekst: Klaas Wiersma Het initiatief met door studenten gebouwde one-off boten start in 2005. De TU Delft doet voor het eerst mee aan de Frisian Solar Challenge. Die eerste editie wordt meteen gewonnen, de tweede zelfs met een voorsprong van drie uur op de nummer twee. Ondanks de introductie van draagvleugels in 2010, eindigt het team als derde. De foils spelen een steeds prominentere rol en de boten van 2014 en 2015 halen topsnelheden van wel 50 kilometer per uur. De eerste deelname aan de Monaco Energy Boat Challenge is in 2016 en het team wordt meteen tweede. De ambitieuze groep van 2017 komt uit in Monaco maar wil in dat jaar nog een andere uitdaging aangaan: het oversteken van de Dit jaar focussen we op de onderdelen waar we het eerder moeilijk mee hadden. En dat is het foilen op hoge golven. Noordzee. Het plan voor komende zomer is dus niet helemaal nieuw. Voor de studenten uit 2017 gaat de oversteek niet door, de risico’s zijn te groot. Het team van 2019 bouwt de grootste boot in de geschiedenis van de solar boats. Het zonnedek van de zeewaardige trimaran beslaat Het Hydro Motion team van 23 studenten. 24 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Ontworpen om Het Kanaal over te steken. 28 vierkante meter. De tri wordt wereldkampioen in de off shoreclass. De laatste zonneboot in 2020 is weer kleiner en vooral zeer efficiënt. Als bij een Zwitsers zakmes zijn er meerdere uitwisselbare koolstof vleugels voor verschillende race-onderdelen. Over op waterstof Vanaf 2021 werpen de studenten zich op een andere manier van voorstuwing, de zonnepanelen gaan de kast in en de nieuwe uitdaging is om een waterstofboot te bouwen. Het wordt de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. De naam van het project wijzigt van TU Delft Solar Boat Team naar TU Delft Hydro Motion Team. Voor de challenge van 2021 gebruikt het team de winnende boot van 2019. Het lukt uitstekend om de foilende trimaran op waterstof te laten varen. Totdat de boot voor de kust van Monaco onverwacht een harde klap op het water maakt, een bekend gevaar van foilen. Zout water in de elektronica betekent het einde van de challenge. Het jaar erop wordt het idee van de multihull losgelaten. De romp vliegt in 2022 ook minder hoog boven het water. De boot vaart uitstekend en legt op de uithoudingsproef in Monaco zelfs bijna twee keer zoveel mijlen af als de andere deelnemers. Ook het team van het afgelopen jaar ontwerpt een eigen romp. De boot is in Monaco de enige waterstofboot. De prestaties zijn indrukwekkend. Maar op dag drie staan er hoge golven op de Middellandse Zee. Dan blijkt helaas dat het ontwerp niet zeewaardig genoeg is. Weer komt er veel zeewater in de boot en begeeft de elektronica het. Ondanks het uitvallen wordt het team van 2023 toch eerste in de Open Sea klasse. Drie draagvleugels. Aan de achterste strut is de schroef bevestigd. Koelwater komt door een van de struts in de romp. 23 zeer gedreven studenten Het nieuwe Hydro Motion team bestaat uit 23 studenten, ieder in een verschillende fase van de studie aan de TU Delft. Naast het vierkoppige managementteam zijn er vier studenten verantwoordelijk voor het onderdeel Operations, zij regelen de publiciteit. Van de projecten worden traditiegetrouw hoogwaardige videopresentaties gemaakt. Vijf studenten werken aan Hull & Body: er is een technicus waterstofsysteem, iemand voor het interne ontwerp, een ontwerper van de romp en een structurele analist. Een ander team van vijf regelt de Vehicle Dynamics. Een student neemt de draagvleugels en vlieghoogte voor z’n rekening. De aandrijflijn en de stuurinstallatie is belegd bij de Driveline & Steering Engineer. Er is een bouwer van de struts (palen voor de draagvleugels) en een van de teamleden is verantwoordelijk voor het koelsysteem. Tenslotte duiken nog vijf studenten in de Embedded 01 2024 | HISWA MAGAZINE 25

techtalk Het ontwerp van 2023, de open cockpit blijkt de zwakke plek van het ontwerp. Systems zoals vluchtcontrole, het dashboard, hoge en lage voltagesystemen en de overige controlesystemen aan boord. Elk jaar is er een nieuwe lichting studenten, dus voor alle deelnemers aan dit vak is het ontwerpen van een boot in zo’n korte tijd iets nieuws. Focus op zwakke plek Ellis Huistra is als Operations manager lid van het managementteam. “We zijn nu in de productiefase. De romp wordt gemaakt en ook andere onderdelen zoals de struts, de lange poten waarmee de boot boven de golven gaat vliegen, worden nu gebouwd.” De groep van dit jaar heeft ervoor gekozen om niet naar Monaco te gaan. Huistra: “We waren tot nu toe altijd best succesvol daar. Dit jaar willen we focussen op de onderdelen waar we het in eerdere jaren moeilijk hadden. En dat is het foilen op hoge golven. Daarom hebben we onze eigen challenge bedacht en dat is de oversteek naar Engeland. We willen ons verbeteren op het gebied van zeewaardigheid en betrouwbaarheid.” Nieuw ontwerp Het ontwerp van 2024 lijkt sterk op de boot van vorig jaar. Het is een standaard speedbootmodel met een v-bodem en een vlak dek. Bij een foilend schip is het model van de romp natuurlijk minder van belang omdat deze boven het water zweeft. Toch is er vorig jaar flinke schade ontstaan door golven die over de boeg kwamen op het moment dat de boot door het water moest varen in plaats van erboven. Zeewater stroomde over het dek en wist vervolgens in de romp bij de elektronica te komen. Ook de romp moet Huistra De boeg is scherper en heeft ook een chine, een knikspant. De struts zijn langer en de foils zijn groter. voor deze ruige momenten voldoende zeewaardig zijn. Huistra: “Daarom is de romp van de nieuwe boot langer en breder, voor meer stabiliteit. De boeg is scherper en heeft ook een chine, een knikspant. Hierdoor wordt de boeggolf afgebogen en het vermindert de spray. De struts zijn langer en de foils zijn groter.” Tegen de golven die toch over de boeg zouden kunnen komen, is de cockpit nu beter beschermd. Alleen de achterkant is nog wel open. De oversteek Voor de oversteek is een window van twee weken uitgetrokken in de maand juli. De route is niet rechtstreeks naar de overkant maar langs de kust tot aan Duinkerken, daar is de oversteek het kortst. De verwachte vaartijd is zestien uur. De motor van 40 KW staat garant voor een snelheid van 22 knopen. Het begeleidingsschip zal ook zo hard moeten varen. Of de oversteek gaat lukken is de grote vraag. Aan boord moet alle techniek blijven functioneren. Daarvoor zullen proefvaarten belangrijk zijn. Dan moet het weer nog meewerken. Iedereen die wel eens is overgestoken naar Engeland weet dat je op de Noordzee of in het Kanaal in korte tijd alle soorten weer tegenkomt. De meeste boten die de oversteek wagen, zien er zeewaardiger uit. Maar kijken we nog eens naar de taakverdeling binnen het team, dan moeten we ons realiseren dat er voor elk onderdeel van deze boot maar een enkele student verantwoordelijk is. Bedenk eens hoeveel ervaren ingenieurs zich bemoeien met alle ontwerpfases van vergelijkbare boten als de Candela 8 of de volgboten van de America’s Cup die ook op waterstof varen. Met dat in ons achterhoofd kunnen we alleen maar heel veel respect hebben voor het TU Delft Hydro Motion Team. In juli zullen we het zien. 26 HISWA MAGAZINE | 01 2024

vraag & antwoord column Vraag van een lid van HISWA-RECRON: Een klant heeft bij mij zijn boot in de winterstalling. Hij deelt mee dat hij zijn boot verkocht heeft en wil die in februari leveren aan de nieuwe koper. Als eigenaar stelt hij het recht te hebben om ook tijdens de winterstalling bij zijn boot te kunnen. Hij verzoekt mij daarom de boot eerder uit de winterstalling te halen, zodat hij de boot kan verkopen. Moet ik aan dit verzoek gehoor geven? René van der Vlist Hoofd marketing en communicatie Merken is werken Antwoord van HISWA-RECRON: Nee. Je verbindt je als jachthaven tegenover de booteigenaar om de boot te stallen. Daarmee gaan vooraf met elkaar afgestemde werkzaamheden gemoeid en je stelt een ruimte beschikbaar. Daar wordt ook de hoogte van de aan jou te betalen vergoeding op gebaseerd. Er kan niet na het sluiten van de overeenkomst verlangd worden dat je allerlei extra werkzaamheden verricht die niet vooraf zijn overeengekomen. Uit de HISWA Algemene Voorwaarden huur en verhuur lig- en/of bergplaatsen volgt dat de winterbergingsperiode duurt van minimaal 15 november tot 15 maart, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen (art. 1 sub l). Het zomerseizoen begint weer vanaf 1 april. Als jachthaven heb je dus ruim twee weken om de boten uit de winterstalling te halen. Als de boot vooraan in de winterstalling ligt, kun je natuurlijk – tegen vergoeding van de te maken extra kosten – wel meewerken aan een dergelijk verzoek. Als je echter andere boten daarvoor moet verplaatsen, is het onverstandig om hieraan gehoor te geven. Je wilt niet het risico lopen dat andere booteigenaren eventuele door hen geleden schade op jou verhalen. De boot eigenaar die zijn boot in de winter verkoopt, moet in principe dus gewoon geduld hebben. Meer informatie: www.hiswarecron.nl/kennisbank HISWA, hét watermerk zag ik op de voorkant van een boek hier op kantoor. HISWA, water en merk. Voor alle watersporters van mijn generatie een logische combinatie, want bij elk watersportbedrijf zag je het mooie logo groot op de gevel. Zo zorgden al die ondernemers er samen met de beurzen voor dat de naam HISWA zichtbaar was bij het publiek. En koppelden ze bij elk contact ons merk aan kenmerken als watersport, kwaliteit, gastvrijheid en plezier. Dingen die consumenten op dat moment ervoeren. Er werd gewerkt aan een positieve merkbelofte aan het publiek. Maar merken is werken. Wat in mijn vakgebied betekent dat je bij élke nieuwe generatie weer hard moet werken om in het hoofd te komen en een sterk merk te blijven. En dus ben ik blij dat HISWA-RECRON durft te investeren in het bouwen van onze merken in het digitale domein. Want online zoeken de consumenten hun informatie en maken zij hun keuzes. Daar worden merken gevonden en gebouwd of voor altijd vergeten. De kracht van ons collectief is de sleutel tot succes. Want nu de hele wereld in een klik bereikbaar is, wordt het ook voor buitenlandse merken en platforms makkelijker onze markt te bewerken. Google of Bing leveren zo enorm veel resultaten op bij een zoekopdracht, dat het moeilijk is om nog binnen het zicht te verschijnen. Binnen een zo breed mogelijk vlak relevant zijn is dé oplossing. Dat is nu net wat we met al die bedrijven bij elkaar kunnen. Want Google vindt het fijn dat de zoekopdracht “jachthaven”’ of “boot huren” een pagina oplevert waar de zoeker ook daadwerkelijk wordt geholpen. Vandaar dat hiswa.nl met daarop alle watersportleden hoog wordt gewaardeerd. Door de opzet en specifiek geschreven content werken we eraan steeds beter op andere relevante watersporttermen gevonden te worden. Zo worden we hét online merk in de watersport. Eenmaal op de site, leiden we de bezoekers naar de voor hun relevante informatie en uiteindelijk naar het bedrijf dat hen het beste kan helpen bij hun wensen. Zo help je als lid elkaar, jezelf en houden we HISWA ook online en voor nieuwe generaties als hét watermerk. 01 2024 | HISWA MAGAZINE 27

nieuws NIEUWSMENS&BEDRIJF In memoriam: Frits de Voogt Op 96-jarige leeftijd is scheepsarchitect Frits de Voogt overleden. Frits de Voogt volgde zijn vader Henri op bij De Voogt Naval Architects. Het ontwerpbureau stond aan de basis van de samenwerking met Feadship. Zijn ontwerpen zijn uniek en vormen nog steeds de basis van de hedendaagse Feadship-jachten. Nieuwe CEO Arcona Opnieuw onrust bij de Zweedse Orust Quality Yacht Group, bouwer van Arcona en Najad. CEO Urban Lagnéus wordt vervangen door Fredrik Malmqvist. In 2022 besloot de raad van bestuur van Arcona Najad Yachts nog om de twee merken te splitsen in afzonderlijke bedrijven. Lagnéus nam in het najaar van 2021 het roer over als CEO. De groep deed in 2022 en 2023 aanzienlijke investeringen, waaronder de overname van Orust Yacht Service, Najad’s verhuizing terug naar Henån op het eiland Orust, de bouw van een nieuwe showroom en de overname van Sail Yard. Om de operatie binnen de OQY Group te stroomlijnen, wordt het managementteam nu geherstructureerd. OQY Group heeft Fredrik Malmqvist aangesteld als nieuwe CEO van de OQY Group. Hij zal zowel Arcona als Najad leiden. www.arconayachts.se / www.najad.se Managementverandering Yamaha Europa Sinds 1 januari 2024 heeft Olivier Prevost de rol van president en CEO van Yamaha Motor Europe (YME) overgenomen van Eric de Seynes. Prevost (links op de foto) was al vice-president, Seynes (rechts op de foto) vervulde de rol van CEO sinds 2018. www.yamaha-motor.eu Nieuwe verkoopdirecteur Scanstrut Maritiem- en outdoortechnologiebedrijf Scanstrut heeft Chris Wachowski aangesteld als directeur van het productteam. Wachowski heeft 40 jaar ervaring op het gebied van productmanagement. Hij gaat nauw samenwerken met het interne ontwerpteam van Scanstrut. www.scanstrut.com Einde Stichting Leef je Droom Na het overlijden van initiatiefnemer Olaf Oosterman (mei 2023) heeft zijn weduwe Petra geprobeerd de Stichting Live Your Dream voort te zetten. Met zijn zelfgebouwde boot voer Oosterman met chronisch zieke jongeren. Na veel gesprekken moet Petra concluderen dat de stichting niet verder kan zonder boegbeeld Olaf. De boot wordt verkocht. Petra handelt lopende zaken nog af. www.lydfoundation.com 28 HISWA MAGAZINE | 01 2024

Navico breidt uit met twee Amerikaanse productiecentra Navico Group kondigde een miljoeneninvestering aan. Het gaat om de bouw van Jachtwerf Daniël stopt na een eeuw Na 102 jaar en drie generaties besloten de drie broers Daniël van Jachtwerf Daniël in Alphen aan de Rijn te stoppen. Er is geen opvolging en het fysieke werk wordt te zwaar. Eind 2023 is het bedrijf verkocht. Alle klanten zijn op de hoogte gebracht. Jachtwerf Daniël is producent van de Bellus 580- en Bellus 750- sloepen. De mallen van de Bellus staan te koop. Frits Daniël zal nog wel de winkel en de groothandel voortzetten. Daniël: “Per 31 mei moet alles weg zijn en houdt de jachtwerf op te bestaan.” www.jachtwerfdaniel.nl Bijzondere samenwerking Contest Yachts en Bentley Het designteam van Britse automerk Bentley dat normaal gesproken interieurs maakt voor de exclusieve wagens als de Continental GT en Bentayga, ging voor het interieur van de 20 meter lange Contest 67CS de samenwerking aan met Contest’s vaste interieurontwerpers van Wetzels Brown Partners. Zo werden Bentley’s iconische diamant gewatteerde, lederen huiden ingepast in het interieur van het jacht. Ook de specialistische technieken als handgekruiste stiksels, die gewoonlijk worden gebruikt om het Bentley stuurwiel te maken, komen op diverse plaatsen terug in de ruime kajuit. www.contest.com Samenwerking Imray en AngelNav AngelNav ontwikkelt navigatiesoftware waarbij het mogelijk is om te navigeren met een elektronische kaart zonder gebruik te maken van gpssatellietgegevens. Door eigen kompaspeilingen in te voeren berekent de app de positie van de boot. De software is mede ontwikkeld door de bekende Britse zeiler en Yachtmaster-examinator Tom Cunliffe, auteur van talloze boeken over navigatie en zeemanschap. AngelNav is ontwikkeld om van te leren maar ook voor het geval gps uitvalt. Via de app van AngelNav kunnen door de nieuwe samenwerking Imray-kaarten worden gedownload en gebruikt. www.angelnav.co.uk twee productiecentra, zogenaamde ‘Centres of Excellence’ in de staat Michigan. Navico is onderdeel van de Brunswick Corporation. Het Centre of Excellence voor metaalproductie gebruikt de nieuwste laser- en robottechnologie. De meeste van deze producten komen op de markt onder de merknaam Attwood. De andere locatie is een ultramodern acculab voor de ontwikkeling van op maat gemaakte energieoplossingen. Onder de 20 eindmarkten die Navico Group bedient, zijn merken als Mastervolt en Relion Battery. www.navico.com Uitspraak exploitatie Cannes Yachting Festival In een uitspraak die uiteindelijk zeven jaar op zich liet wachten heeft het Franse Hooggerechtshof bepaald dat het recht op de exploitatie van het Cannes Yachting Festival tot 2041 in handen zal zijn van RX France. Het evenementenbureau lag hierover in de clinch met de Fédération des Industries Nautiques (FIN), de Franse Federatie van nautische industrie. Op andere vlakken werkten beide organisaties al wel goed samen. Michel Filzi, voorzitter van RX France: “Ondanks de moeilijke juridische context van de afgelopen zeven jaar zijn we blijven innoveren om het internationale bereik van het evenement te vergroten. Met meer ruimte voor zeiljachten in de Port Canto en motorboten in de Vieux Port. Ook hebben we het duurzame aanbod flink benadrukt.” www.cannesyachtingfestival.com 01 2024 | HISWA MAGAZINE 29

Olav Boats BV zoekt: investeerders en locaties Op zoek naar investeerders Op de bank doet uw vermogen al een tij d niet veel meer. Geld dat niet beweegt, is geld dat steeds minder waard wordt. Negatieve rentes, vermogensbelastingen of een torenhoge infl atie; laat uw vermogen daar niet aan ten prooi vallen. De stap naar een goede investering hoeft niet altij d gezet te worden in de richting van cryptovaluta, aandelen of vastgoed. Bij OLAV BOATS BV ligt uw rendement aan de kade te wachten tot u aan boord stapt. U kunt al investeren vanaf €129.000 met een verwacht rendement tussen de 8 en 10% netto. Locaties in heel Nederland gezocht Heeft u een recreatie/watersport bedrij f en een prachtige locatie waar u minimaal 5 Houseboten (8×3 / 10×3 meter) kunt plaatsen maar ontbreekt het u momenteel aan de fi nanciële middelen om deze investering zelf te kunnen doen? Of wilt u uw vermogen in andere verbeteringen binnen uw bedrij f stoppen? OLAV BOATS BV heeft voor u de oplossing. Verwachte opbrengst voor u als ondernemer tussen de €20.000 en €40.000 per seizoen! Interesse? Haal het maximale uit uw recreatiebedrij f en kom in contact met Olavboats via 036 536 00 36 of stuur een e-mail naar info@olavboats.nl. Uw rendement begint vandaag. Scan de qr-code en bekijk de rekenvoorbeelden! Raadhuisstraat 40 3891 EB Zeewolde T 036 536 00 36 M 06-53787753 info@olavboats.nl www.olavboats.nl

nieuws NIEUWSMENS&BEDRIJF Vaarplezier neemt Zeilschool Naarden over Vaarplezier, bekend van de vaarbewijscursussen voor consumenten en professionals, neemt per 1 maart 2024 Zeilschool Naarden over van Dirk-Jan van Hensbergen. Vanaf dit voorjaar vinden er zeillessen en bootverhuur plaats onder de naam Vaarplezier Zeilschool Naarden. De vloot bestaat uit vijf Randmeren, die zowel voor lessen als voor losse verhuur ingezet worden. De vloot wordt binnenkort uitgebreid met onder andere kleine motorboten voor de verhuur. www.vaarplezier.nl NIEUWSINNOVATIE Nieuwe LPX-lijn Musto Musto breidt dit voorjaar de LPX-lijn uit. Het gaat om zeilkleding voor kust- en binnenwaterzeilers. In de LPX-kleding is Gore-Tex Pro verwerkt, hetzelfde basismateriaal als voor de MPX-pakken. LPX heeft hierdoor hetzelfde ademend vermogen en is even waterdicht als de MPX-kleding. LPX is minder slijtvast. Het draagt wel soepeler, is prijstechnisch interessant en daarmee heel geschikt voor de Nederlandse zeiler. De aanvulling bestaat onder andere uit een midlayer, een Gore-Tex jas voor dames en een hoody softshell. www.musto.com Nieuwe bouwwijze carbon romp Het Friese bedrijf Paul Dijkstra Composites heeft volgens een geheel nieuw proces een Eagle 46 gebouwd. Het gaat om een luxe dagzeiler met scherpe stevens voor Leonardo Yachts. De koolstof romp is niet vervaardigd in een mal maar op een spantenframe van 3D-gevormde schuimkernplaten. Volgens Dijkstra gaat het hierbij om een wereldprimeur. Voordeel van de bouwwijze is dat er veel minder afval is. www.pd-composites.nl Torqeedo partner in onderzoek autonome navigatie Elektrische voortstuwingsspecialist Torqeedo is onderdeel van het Duitse onderzoeksproject Smart & Green Ship. In dit onderzoek wordt een 15 meter lang testplatform gebouwd dat autonoom moet gaan varen. Autonoom varen lijkt beter haalbaar dan autonoom rijden, het gaat langzamer en er zijn minder onzekere factoren. Het elektrische aandrijfsysteem van het testschip bestaat uit twee Deep Blue-motoren van 50 kW, aangedreven door vier Deep Blue Battery 80’s die in de achtersteven van de boot zijn geïnstalleerd. www.torqeedo.com 01 2024 | HISWA MAGAZINE 31

NIEUWSINNOVATIE nieuws Prototype van waterstofbuiten - boordmotor Yamaha Op de Miami International Boat Show 2024 onthulde Yamaha een prototype van een waterstof-buitenboordmotor. Het gaat om een modificatie van de 5,6-liter XTO V8, een motor die tot 450 pk levert op conventionele benzine. Yamaha zegt de volledig elektrische oplossingen te blijven ontwikkelen maar ziet dit prototype als onderdeel van een bredere aanpak die ook waterstofmotoren, koolstofneutrale synthetische brandstoffen en brandstofcellen omvat. www.yamaha.com Lichte sleepgenerator voor kustzeilers Het Zwitserse bedrijf SWI-TEC heeft een nieuwe versie van de Hydro Charger ontwikkeld: de Hydro Charger Light. Het nieuwe model is ontworpen om over korte af standen en bij lage snelheden toch efficiënt elek - triciteit op te kunnen wekken. De hydro generator staat altijd verticaal in het water dankzij een nieuwe beugel die opzij kan worden gedraaid. Hierdoor moet 50 watt laadvermogen mogelijk zijn vanaf een snelheid van drie tot vier knopen door het water. Afhankelijk van de snelheid is tot 500 watt mogelijk. www.swi-tec.com Nimbus start proefvaarten op bubbeltjes De Zweedse Nimbus Group, bekend van merken als Aquador, Nimbus en Paragon, is begonnen met proefvaarten met de OceanAir 8. Bij deze boot blaast een ventilator lucht onder de boot. Door de luchtbellen wordt het deel van de romp dat in contact komt met het wateroppervlak verminderd. Tests hebben aangetoond dat de technologie het energieverbruik met 30 tot 50 procent kan verminderen. Hierdoor kan het bereik van de boot zelfs met 50-100 procent toenemen in vergelijking met het gebruik van een traditionele romp. Het principe is niet nieuw, de Vikingen maakten al gebruik van lucht onder hun schepen om sneller te varen. www.nimbus.se Panorama-plotter van Simrad Met de NSX Ultrawide breekt Simrad met de gangbare formaten plotters. Deze MFD (Multi Function Display) plotter heeft een panoramisch scherm. Er kan een extra brede kaart of diepteprofiel worden getoond, maar ook een kaart en informatie die normaal op een extra display moeten worden getoond. De NSX Ultrawide is verkrijgbaar in twee formaten, 12 en 15 inch. De 12-inch biedt een resolutie van 1920 x 720 pixels en een behuizing van 33,7 x 14,8 cm. De 15-inch heeft dezelfde resolutie maar met een behuizing van 39 x 17 cm. www.simrad.com Project Stardust voor smartphones Met het Project Stardust wil Iridium satellietverbindingen mogelijk maken voor normale smartphones. Deze techniek wordt ‘direct-to-device’ (D2D) genoemd. Daarnaast wil Iridium ook een nieuwe standaard aanbieden voor ‘Internet of Things’ (IoT)-technieken. Deze nieuwe standaard komt naast de bestaande diensten. Jaarlijks handelt het netwerk 1.300 SOSoproepen af. Er zijn 2,2 miljoen gebruikers en 1,7 miljoen IoT-klanten zoals trackers en satellietboodschappers. Het Iridium-netwerk staat bekend om betrouwbaarheid, wereldwijde dekking en lage stroomvereisten. www.iridium.com 32 HISWA MAGAZINE | 01 2024

HISWA-RECRON Business Club HISWA-RECRONBUSINESSCLUBNIEUWS In de rubriek HRBC Nieuws lees je nieuws van de leden van de HISWA-RECRON Business Club. Wil je ook lid worden? Er zijn diverse partnerships mogelijk: Partner in Business, Kennispartner of TOP Supplier. Kijk voor meer informatie op www.hiswarecron.nl/hrbc. Hulp bij RI&E Een veilige en gezonde werkomgeving start met inzicht in de arbeidsrisico’s. Het hulpmiddel hierbij is de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Met de RI&E breng je alle arbeidsrisico’s in je bedrijf in kaart voordat ze leiden tot ongevallen, verzuim of het vertrek van werknemers. In het bijbehorende plan van aanpak beschrijf je hoe je de risico’s aanpakt en minimaliseert. Met de RI&E werk je proactief aan een veilige en gezonde werkomgeving. Daarnaast worden de productiviteit en prestaties van werknemers bevorderd, blijft het verzuim laag en wordt voldaan aan een wettelijke verplichting. Watersportbedrijven kunnen gebruikmaken van de RI&E Watersportindustrie via rie.hiswarecron.nl. Wil je hulp of meer informatie? Of wil je het uitvoeren van de RI&E uitbesteden? ArboNed (TOP Supplier van HISWA-RECRON) adviseert je graag. www.arboned.nl/rie HISWA-RECRON Energie verwelkomt nieuwe deelnemer De Nieuwe Leeuwarder Jachthaven is 1 januari jl. deelnemer aan het inkoopcollectief HISWA-RECRON Energie van EnergyProof (TOP Supplier van HISWA-RECRON). De jachthaven is met bijna 600 plaatsen, waarvan twee derde overdekt, één van de grootste overdekte jachthavens van West-Europa. Dit zorgt voor een navenant stroomverbruik en in de afgelopen jaren voor stijgende kosten. Penningmeester Stefan Prinssen: “We zaten hiervoor bij een grote leverancier. Daar is niemand die je even kunt bellen. Dat is het prettige van dit collectief: na onze aanmelding zijn we direct goed en persoonlijk geholpen door EnergyProof. De tarieven zijn iets lager dan bij onze vorige leverancier, maar voor het gemak en de service waren we zelfs bereid om iets meer te betalen. Het is een win-win situatie nu die service is gekoppeld aan lagere tarieven.” Met de expertise van EnergyProof zijn de energieaansluitingen van de jachthaven beter ingericht. Prinssen: “Het is een beetje ingewikkeld, maar het komt erop neer dat we minder energiebelasting gaan betalen door het bundelen van onze aansluitingen. Onze vorige leverancier is daar nooit over begonnen. Het toont voor ons de meerwaarde van deelname aan het collectief.” www.hiswarecronenergie.nl 01 2024 | HISWA MAGAZINE 33

Totaalleverancier in onderhoudsmachines Scan de QR code voor meer informatie Jean Heybroek is al meer dan 100 jaar een begrip in onderhoudsmachines van topmerken. Van doordacht groenonderhoud tot beregening, van reinigingsmachines tot elektrische transportoertuigen: wij leveren oplossingen op maat waarmee u kunt presteren. Bij alles wat wij doen staat klanttevredenheid centraal. Wij beschikken over een eigen werkplaats, een uitgebreid onderdelen magazijn en een mobiele, landelijke servicedienst zodat uw machines altijd in beweging blijven. www.jeanheybroek.com

Dé specialist in de bouw van sanitaire units van hoge kwaliteit Maatwerk dat volledig aan uw wensen voldoet Volledige ontzorging van ontwerp tot sanitaire installatie Innovatieve milieu- en energiebewuste oplossingen Onderhoudsvriendelijke en duurzame materialen Units zijn schakelbaar, fl exibel en verplaatsbaar mobielbouw.nl biedt u nog veel meer informatie

MAAK JOUW HAVEN SLIMMER Stap aan boord van de toekomst van jachthavens met Seijsener! Wij zijn de pioniers in het transformeren van traditionele jachthavens in slimme, geavanceerde havens voor watersportliefhebbers. Kijk op seijsener.com

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
Home


You need flash player to view this online publication