techtalk Slopen en recyclen van boten: waar staan we? Hoe ver is de ontwikkeling van het recyclen van boten? Welke oplossingen zijn er en welke maatregelen zijn daarvoor nodig? Deze vragen stonden centraal tijdens een Europees congres over end-of-life pleziervaartuigen. Het congres werd georganiseerd door de European Boating Industry (EBI) – de Europese koepelorganisatie waar HISWA-RECRON lid van is – in samenwerking met de Europese Commissie. Tekst: Michaël Steenhoff In totaal waren er maar liefst 75 deelnemers aan het congres. Naast HISWA-RECRON, als vertegenwoordiger van de Nederlandse watersportindustrie, waren veel andere Europese branche organisaties vanuit watersport-, de windenergie- en composiet sector aanwezig. Ook de Belgische overheid, jachtwerven als Bénéteau en diverse vertegenwoordigers uit het Europese circuit waaronder de directeur voor maritieme zaken namen deel. Opruimsysteem Het belangrijkste onderwerp van gesprek was bespreking van de maatregelen die nodig zijn voor een oplossing voor pleziervaartuigen die niet meer worden gebruikt. Sloopboten – boten die in het water, op de wal of in een haven achtergelaten worden en waarvan de eigenaar niet meer te traceren is – vormen een steeds groter probleem. De Europese watersportsector wilde door middel van het congres in EU-verband aandacht vragen voor deze problematiek en ook laten weten dat de sector haar verantwoordelijkheid wil nemen en wil voorsorteren op mogelijke regelgeving. Uiteraard gekoppeld aan financiering voor realisatie van een werkend ‘opruimsysteem’. Het streven van de EU is steeds meer over te gaan naar een circulaire economie. Dus wordt er ook gekeken naar het verplicht gebruik van recyclebare materialen in de jachtbouwsector. Echter, uiteindelijk moet er geld beschikbaar zijn om een inzamelingsstructuur te bekostigen. Bekeken wordt of het mogelijk is om een fonds in te stellen waaruit het slopen en recyclen van boten kan worden betaald. Dat fonds moet dan gevoed worden door bijvoorbeeld een ecotaks, of verwijderingsbijdrage, betaald door booteigenaren. Eigenlijk net zoals je bij aankoop van een koelkast een verwijderingsbijdrage fo betaalt. Voor de bestaande vloot is dit echter geen oplossing. Een fonds waaruit het slopen en recyclen van boten kan worden betaald, kan gevoed worden door een ecotaks. Finnen en Fransen lopen voorop Finland is al met een project gestart voor het recyclen van boten, mede door de Finse overheid gefinancierd. Het bleek dat voor het verzamelen van afvalstromen, samenwerking moet worden gezocht met andere industrieën zoals de composietindustrie. Tijdens het congres gaven vertegenwoordigers uit de composietsector aan dat composieten door hun lange levensduur een positieve bijdrage kunnen leveren aan de beperking van de CO2 - uitstoot. Gerecycled composietmateriaal wordt bijvoorbeeld gebruikt als grondstof in de cementindustrie en door de EU als duurzaam erkend. Ook in Frankrijk loopt al jarenlang onder de noemer APER een project om afgedankte pleziervaartuigen te hergebruiken. Ongeveer 10.000 boten zijn inmiddels verwerkt. De financiering wordt gerealiseerd uit een ecotaks die is verwerkt in de aan24 HISWA MAGAZINE | 03 2024
25 Online Touch Home