16

Trends en ontwikkelingen jachtbouw column Update Nederlandse jachtbouw Het watersportseizoen is halverwege en we zijn benieuwd hoe het ervoor staat in de Nederlandse jachtbouw. We gingen langs een aantal toonaangevende bedrijven in de sector. Heeft het slechte weer, dat aanhield tot half juni, invloed gehad? Onderzoekers zien een kleine afname van de arbeidsmarktkrapte, merken de werven die ook? Verder peilden we de trends en ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, innovatie, duurzaamheid, marketing en internationale handel. Tekst: Klaas Wiersma Voor deze snelle scan spraken we vijf werfbazen. Drie bouwers van sloepen en kleine jachten en twee producenten van grotere motorboten. Het is duidelijk dat de hoogtijdagen van de coronatijd voorbij zijn. Hoewel dit bij de grote jachten met een lange doorlooptijd minder merkbaar is dan bij de sloepenbouwers, die het moeten hebben van impulsaankopen. Van Rusland naar Amerika Volgens Anton van den Bos van Elling Yachts is de markt in Europa vrijwel geheel tot stilstand gekomen. De Nederlandse werf bouwt zeewaardige polyester motorjachten. “Wij hadden een afzetmarkt in Rusland en Oekraïne maar we zijn nu aan het focussen op Amerika. We hebben afgelopen jaar al twee grote jachten, 65-voeters en drie kleinere 49 voeters kunnen exporteren naar de andere kant van de oceaan. Op het gebied van marketing is het voor ons belangrijk om veel te publiceren. Zo laten we klanten zien wat je kunt doen met een Elling-boot. Onze boten zijn gebouwd om de oceaan over te steken en dat gebeurt ook regelmatig. Dit jaar is er net als vorig jaar weer een stel onderweg naar IJsland en Groenland, die maken prachtige avonturen mee. Tijdschriften publiceren dit soort verhalen graag.” Tijdschriften publiceren graag verhalen over avonturen die watersporters op de oceaan mee maken. Zon nodig Klaas Schiphof van Aquatec in Woudsend heeft momenteel geen tekort aan arbeidskrachten. “Een sloep is vaak een impulsaankoop. Door het slechte weer dit voorjaar is de vraag sterk teruggelopen. Dat scheelt natuurlijk in de werkdruk. Eerder hadden we al een efficiencyslag doorgevoerd: alle interieurs zijn ingevoerd in AutoCAD, worden extern gefreesd en kant-en-klaar aangeleverd. Daardoor hebben we minder timmermannen nodig. We investeren momenteel in een nieuwe online bootconfigurator waar de klant zelf alle kleuren van romp, kappen en kussens kan bepalen.” Hybride bestaat (nog) niet Edwin Stut van I-sloep uit Alphen aan de Rijn ziet dat de arbeidsmarkt iets aan het ontspannen is. “Maar de vraag naar technici is onverminderd groot. Daarin moeten we de concurrentie aan met Onderhoud aan een hybride I-sloep. Vers uit de mal. 16 HISWA MAGAZINE | 04 2024

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication