techtalk Van grof tot stof Verwerken van composiet boten In het vorige nummer van HISWA Magazine schreven we over de recycling van pleziervaartuigen in EU-verband. Nu kijken we naar de praktijk. Hoe werkt recycling van composiet boten en hoe kunnen de verwerkte composieten opnieuw gebruikt worden? We gingen in gesprek met Sylvia Oomen, Arjen en Kay Varekamp van Circular Recycling Company BV (CRC) in Rotterdam. Zij ontwikkeldeneen methode om polyester zo te verwerken dat het als secundaire grondstof voor andere producten kan dienen. Tekst: Michaël Steenhoff Het bedrijf in de Rotterdamse Botlek heeft een installatie die composiet materiaal zoals oude boten en windmolenwieken klein maakt. Sylvia Oomen, directeur CRC: “We verwerken het materiaal mechanisch en verkleinen het tot een grote of kleine fractie. Deze fracties kunnen door toevoeging van bijvoorbeeld hars, PUR of polyurethaan weer worden omgezet in nieuwe producten. Wat het bijzonder maakt is dat we de fracties stofvrij kunnen maken. Daardoor kunnen we het aangeleverde composiet 100 procent verwerken. Na het scheiden van het stof- en vezelmateriaal kan het stof, feitelijk de hars, via depolymerisatie* worden omgezet in duurzame naftavervanger. Waar vervolgens weer nieuwe plastics van kunnen worden gemaakt zoals thermoplasten.” Arjen Varekamp vult aan: “De maakindustrie komt steeds meer klem te zitten omdat er steeds minder primaire grondstoffen gebruikt mogen worden. Wij maken van afval een nieuwe grondstof die bruikbaar is voor nieuwe plastics. De basis is dan een secundaire grondstof van dezelfde ‘virgin’ kwaliteit als dat je het zou inkopen vanuit een standaard chemisch maakproces waarvoor fossiele nafta nodig zou zijn.” Nadat het aangeleverde composiet is verwerkt, blijven er naast het stof grovere delen over. Wat gebeurt daarmee? Oomen: “De delen die we maximaal kunnen invoegen in onze productielijn De stofvrije fractie wordt gebruikt als grondstof voor constructiemateriaal in de bouw. mogen niet groter zijn dan 40 bij 40 centimeter, en niet meer dan 2 centimeter dik. Maar eerst doen we een voorbewerking om het verband uit het materiaal te halen. Op die manier is het door de machines makkelijker klein te maken.” Uiteindelijk zijn er vier fracties. Een grove fractie (deze wordt teruggevoerd door het proces), een stofvrije fractie, een fijne fractie waar nog 30 procent stof in zit en een stof fractie. De grootte van de delen is afhankelijk van het materiaal. Zo is epoxy materiaal veel harder; dat levert grotere deeltjes op. Het materiaal dat uiteindelijk uit de machine komt, wordt voor verschillende doeleinden ingezet. Kay Varekamp: “De stofvrije fractie verkopen we nu het meest. Die wordt bijvoorbeeld gebruikt als grondstof voor constructiemateriaal in de bouw. Denk aan een een fietsenstalling of spatpanelen van een bus. Het mooie is dat bedrijven die composiet producten maken hun afval bij ons kunnen inleveren waarna wij het weer kunnen verwerken tot nieuwe grondstof. Zij nemen dat vervolgens weer af en gebruiken dit in nieuwe producten. Op die manier heb je dus Fractie 1 grof. Fractie 2 stofvrij. Fractie 3 fijn. Fractie 4 stof. 22 HISWA MAGAZINE | 04 2024
23 Online Touch Home