arbeidsmarkt dan in de tien andere sectoren binnen het cluster. Het cohort 26-35 jaar vertegenwoordigt 20 procent, 36-45 jaar is goed voor 19 procent, 46-55 jarigen hebben met 22 procent het hoogste aandeel, oudere werknemers van 56-65 jaar vormen 18 procent van het totale personeel en 66 en ouder slechts 4 procent. Van Oord: “Het is netjes verdeeld. Alleen het aandeel van de groep boven de 66 jaar vind ik wel laag.” Weinig vrouwen De verdeling mannen-vrouwen is in de Nederlandse jachtbouw en watersportindustrie nog altijd zeer ongelijk: 73 procent bestaat uit mannen, tegen 27 procent vrouwen. In het maritieme cluster is de verhouding nog extremer met 81 procent mannen. Van Oord zou graag meer vrouwen zien instromen in het onderwijs. “De branche is een mannenwereld. Maar eigenlijk laten ondernemers hiermee de talenten van veel vrouwen onbenut.” Opleidingsniveau Kijken we naar het opleidingsniveau, dan zien we dat het aandeel laaggeschoolden de afgelopen jaren is toegenomen tot 21 procent (17 procent in 2021). Het percentage hoogopgeleiden nam af tot 23 procent, terwijl in 2021 nog 32 procent hoog was opgeleid. Volgens Van Oord is de branche een echte mbobranche: “Ongeveer de helft van de medewerkers beschikt over een mbo-niveau en een kwart over een hbo-niveau. Dat is een prima verdeling! Maar het aandeel laagopgeleiden vind ik wel erg hoog. Het product boot wordt steeds ingewikkelder. Je moet tegenwoordig over heel wat kennis én ervaring beschikken om hieraan verantwoord te kunnen sleutelen. Werken in onze branche zonder een mbo-niveau kan eigenlijk niet meer.” Nieuwe wet ‘Meer zekerheid flexwerkers’ Deze wet, die nog door de Tweede en Eerste Kamer moet, verbiedt bijvoorbeeld nulurencontracten. Ook mag een werknemer na drie tijdelijke contracten pas vijf jaar later weer opnieuw worden ingehuurd. Uitzendkrachten hebben recht op hetzelfde salaris als vaste krachten. Werkgevers kunnen met de nieuwe wet 5 procent loonkosten besparen omdat het basiscontract voor onbepaalde tijd onder de lage WW-premie wordt gebracht. Doorstromen naar een vast contract moet zo aantrekkelijker worden gemaakt. Cijfers bieden kansen Van Oord richt zich de komende tijd vooral op de instroom in de branche, bijvoorbeeld door in 2025 extra praktijkopleiders op te leiden. “Praktijkopleiders begeleiden studenten tijdens hun stages bij bedrijven. Als zij dat niet goed doen, zijn de studenten definitief verdwenen uit de branche. Kansen genoeg in andere branches. Studenten moeten dus goed begeleid worden. Zij zijn immers de nieuwe instromers in de branche, die we hard nodig hebben. Met goede arbeidsmarktbranding willen we extra jongeren interesseren. Het aantal studenten Maritieme Techniek stijgt elk jaar een beetje. We zijn ook gewoon een fantastische branche om in te werken en te leren, maar bedrijven laten dit nog te weinig zien. Dus hier is nog wel werk aan de winkel.” 06 2024 | HISWA MAGAZINE 17
18 Online Touch Home