24

column techniek KNRM 200 jaar: vakmanschap en techniek De afgelopen 200 jaar gingen duizenden mannen en vrouwen het water op om andere mensen te helpen. Van zwemmers in problemen tot schepen met averij op volle zee, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) staat klaar om te helpen. Tekst: Dominique van Dam Tweehonderd jaar geschiedenis viert de KNRM dit jaar. Het is een lange historie van reddingen, ontwikkeling, nieuwe technieken en duizenden vrijwilligers. ‘In die 200 jaar is veel veranderd, maar niet onze kernwaarden’, vertelt Edward Zwitser, relatiemanager bij de organisatie. ‘Nog altijd zijn de drie belangrijkste principes overeind. Hulpverlening is kosteloos voor iedereen, we werken met vrijwilligers aan boord en we staan los van de overheid en halen onze inkomsten dus uit giften en gaven. Zelfs de vrijwilligersvergoeding is al 200 jaar ongeveer op een nullijn: de 2 gulden 50 van 1824 is nu 1,25 euro. Wel per uur, waar het vroeger per uitruk was.’ Rampnacht Sinds 11 november 2023 is het jubileumjaar in volle gang: een podcast, een eigen lied, een serie, evenementen, er gebeurt veel. ‘Op 14 oktober 2024 was het slotfeest, op de datum dat de Rampnacht van de Noordzee was in 1824. Dit vormde de directe aanleiding voor de oprichting van de KNRM. En op 11 november werd het jubileumjaar afgesloten in de Grote Kerk van Elburg. Op nadrukkelijk verzoek van een groot deel van onze achterban die in een herdenkingsdienst verlorenen aan de zee graag herdenken in de kerk.’ Op dit moment wordt de allernieuwste reddingboot ontwikkeld. Die gaat de huidige Nh1816-klasse vervangen en neemt het beste van de Arie Visser-klasse mee. Het redden van mensen is de kerntaak van de KNRM. Maar mensen redden gaat niet zonder vrijwilligers. Die veilig en gezond weer thuisbrengen is dan ook een van de allerbelangrijkste zaken voor de organisatie, elke dag weer. ’Vierenzeventig KNRM’ers vonden sinds 1824 de dood tijdens reddingsacties. De laatste die de hoogste prijs betaalde tijdens het uitvoeren van vrijwilligerswerk voor de organisatie, verloren we in 1981’, zegt Zwitser. ‘We doen er alles aan om de jaren dat het goed gaat zo lang mogelijk te laten duren. Dat lijkt heel makkelijk, maar is echt heel lastig. Het aantal keren dat het net goed is gegaan, is heel hoog.’ Nieuwe reddingboot Een van de belangrijkste zaken die meespelen bij het succesvol uitvoeren van veilige reddingsacties is de reddingboot zelf. Op Jaap van der Laan. De test van de boot bij het Marin. 24 HISWA MAGAZINE | 06 2024

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication