rubriek nieuws Certificering voor bootsloopbedrijven In Nederlandse wateren en jachthavens liggen steeds meer boten zonder eigenaar: sloopboten. Jaarlijks moeten naar schatting 2.500 boten worden gesloopt en dat aantal groeit. HISWA-RECRON pleit voor een goede inzamel- en recyclestructuur en stelde certificatie-eisen op voor verantwoord demonteren. Het slopen van boten is complex: staal en hout zijn recyclebaar, maar polyester kost geld om te verwerken. Dankzij nieuwe technieken kan 286.000 ton polyester uit oude boten worden hergebruikt. Tussen 2025 en 2030 groeit het aantal te slopen boten naar 35.000 stuks. HISWA-RECRON is actief betroken bij het Europese plan om de recycling van boten aan te pakken. Om het verslepen van oude boten te voorkomen, is een centrale aanpak noodzakelijk. HISWA-RECRON werkte op basis van het Franse bootrecyclesysteem een certificatiesysteem uit voor de Nederlandse bootsloopbedrijven. Hierin is natuurlijk ook het hergebruik van oud polyester inbegrepen. Bedrijven die zich hierbij willen aansluiten, kunnen contact opnemen met Jeroen van den Heuvel: j.heuvel@hiswarecron.nl. Uitstel overgangsregeling voor bootbezitters die varen door Amsterdam zitting werd afgesproken dat het gebruik maken van de overgangsregeling wordt verlengd en geldt tot zes weken na de afhandeling van de bezwaarprocedure. Dit betekent dat watersporters in elk geval nu geen keuze hoeven te maken. Die keuze hoeven zij pas te maken tot zes weken na afhandeling van de bezwaarprocedure. Waarbij het zo kan zijn dat in de bezwaarfase duidelijk wordt dat de overgangsregeling niet in stand kan blijven. Het maken van een keuze vóór 1 april is veel te snel. De bezwaar termijn is nog niet voorbij en de behandeling van het bezwaar moet ook nog plaatsvinden. De gemeente gaf aan in de bezwaarfase de overgangsregeling opnieuw te beoordelen, maar HISWA-RECRON boekte samen met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond succes in de procedure tegen de gemeente Amsterdam bij de voorzieningenrechter. Aanleiding voor de procedure was het besluit van de gemeente Amsterdam om per 1 april 2025 een emissieloze zone in te stellen voor varen in het centrum gebied van de stad. De gemeente bedacht hiervoor een overgangs regeling die voor veel booteigenaren oneerlijk is. Watersporters die vóór 1 april 2025 een doorvaartvignet kopen, mogen (maximaal) drie jaar met een verbrandingsmotor in het centrum blijven varen. Booteigenaren die vóór deze datum een binnenhavengeldvignet kopen, krijgen vijf jaar de tijd. De watersport - organisaties eisten in de rechtbank dat booteigenaren gelijk worden behandeld, zodat ook voor het doorvaartvignet een termijn van vijf jaar gaat gelden. 1 april wordt zes weken na bezwaarprocedure De rechter hoefde geen uitspraak te doen omdat tijdens de weigerde op voorhand de ingangsdatum van die regeling uit te stellen. Belanghebbenden kunnen tot en met 28 maart bezwaar maken tegen het besluit van de gemeente. HISWA-RECRON en Watersportverbond hopen dat hier veel gebruik van gemaakt wordt. Elektrisch varen en laden niet binnen drie jaar te realiseren Vanwege de problemen rond de netcongestie is het zeer onwaarschijnlijk dat de infrastructuur voor elektrische boten binnen drie jaar te realiseren is. Een termijn van vijf jaar lijkt in veel situaties al onrealistisch nu veel netbeheerders niet vóór 2031 een zwaardere aansluiting kunnen realiseren. Veel booteigenaren met een doorvaartvignet zagen zich dus door de overgangsregeling door de gemeente gedwongen om het veel duurdere binnenhavengeldvignet te kopen. Enkel zodat zij ook nog twee jaar langer de tijd hebben om te kunnen anticiperen op het elektrisch varen. 10 HISWA MAGAZINE | 02 2025
11 Online Touch Home