11

nieuws Nieuwe EU-regels voor verpakkingen Sinds 11 februari 2025 is de Europese verordening EU 2025/40 van kracht. Deze regelgeving moet het gebruik van verpakkingsmateriaal terugdringen en hergebruik stimuleren. De verordening stelt eisen aan de samenstelling, herbruikbaarheid en recyclebaarheid van verpakkingen. Het doel is dat in 2030 alle verpakkingen economisch rendabel recyclebaar zijn en dat in 2050 uitsluitend hergebruikte materialen worden gebruikt. Voor de watersportsector brengt dit uitdagingen met zich mee. Verpakkingen zijn onmisbaar bij transport, onderhoud en (winter)stalling van boten en materialen. Zo wordt bijvoorbeeld veel krimpfolie gebruikt ter bescherming. In overleg met de Europese Commissie is nu meer duidelijkheid gekomen over hoe deze materialen binnen de sector gedefinieerd worden. Meer informatie: www.hiswarecron.nl/kennisbank/ verordening-verpakkingen. HISWA-cao 2025 – 2026 definitief vastgesteld In januari is de nieuwe HISWA-cao afgesloten. De gemaakte afspraken, waaronder de salarisverhoging, zijn inmiddels verwerkt in de cao-tekst en definitief goedgekeurd. De caotekst en de belangrijkste wijzigingen staan in de Kennisbank: www.hiswarecron.nl/kennisbank/cao. Meer informatie bij Martin Merks, manager sociaal beleid: m.merks@hiswarecron.nl. Vergeldingstarieven van EU op Amerikaanse import De Europese Commissie kondigde vergeldingstarieven aan op de import van Amerikaanse producten zoals plezierjachten. Dit als reactie op de importheffingen voor staal en aluminium van de Amerikaanse regering. HISWA-RECRON verzet zich fel tegen deze tarieven en benadrukt de mogelijke risico’s voor Europese bedrijven. In samenwerking met European Boating Industry dringt HISWA-RECRON er bij de EU en VS op aan om de komende periode zorgvuldig te onderhandelen om dit urgente probleem van tafel te krijgen. De oplegging van vergeldingstarieven, zoals tussen 2018 en 2021, kenden aanzienlijke negatieve gevolgen voor de watersport sector. De importheffingen verstoren bedrijven, belemmeren economische groei en brengen banen in gevaar. Dat geldt met name voor kleine en middelgrote ondernemingen die de ruggengraat vormen van de watersportindustrie in Europa en de EU als geheel. De watersportindustrie is bij uitstek een globaal georganiseerde industrie, waarbij over en weer onderdelen worden geïmporteerd en geëxporteerd om het uiteindelijke jacht te laten voldoen aan de wensen van de watersporter. Belangrijk om op te merken dat de nu voorliggende heffingen voortvloeien uit een geschil over staal en aluminium, en geen verband houden met de watersportindustrie. Voor de watersportindustrie hebben ze echter wel een negatieve impact. Zeker als we kijken naar de concurrentiepositie van de Europese watersportindustrie. HISWA-RECRON gaat in samenwerking met European Boating Industry in gesprek met de Europese Commissie, partners in de VS en andere getroffen Europese sectoren. 02 2025 | HISWA MAGAZINE 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication