techtalk ‘Stuur de stroomvraag’ Bufferen en spreiden om laadstroom voor elektrische boten te leveren De vloot elektrisch aangedreven pleziervaartuigen groeit. Al die boten moeten aan de walstroom hun accu’s opladen maar het elektriciteitsnetwerk in Nederland is overbelast. Ondernemers, overheden en stuurgroepen verkennen de beschikbare mogelijkheden. Tekst: Hans Buitelaar “Achter de meter zijn oplossingen beschikbaar om te zorgen voor een betrouwbare stroomvoorziening van voldoende vermogen,” zegt Sytse Kroes, projectleider voor Elektrisch Varen Zuidwest Friesland en vanuit adviesbureau Weusthuis en Partners betrokken bij tal van projecten rond recreatie, waterhuishouding en verduurzaming in de noordelijke provincies. “De beheerder van een jachthaven kan zorgen voor Laat accu’s van elektrische jachten ‘s nachts laden. Met slimme programmering is dat te bereiken. eigen stroomopwekking en opslag op de haven, zodat ook op de piekmomenten de elektriciteitsvoorziening voldoende is.” Pieken zijn er al Om te begrijpen welke problemen zich voordoen in een haven waar elektrisch aangedreven jachten en sloepen een ligplaats hebben, is onderzoek gedaan bij De Kuilart. Dat is een recreatiepark met jachthaven en verhuur van elektrische sloepen aan het Johan Frisokanaal, net ten zuiden van het grote watersportmeer De Fluessen in Friesland. En wat blijkt: “De piek in stroomverbruik is er al,” meldt Kroes. “De komst van elektrische boten voegt daar nauwelijks iets aan toe.” De grote piek zit in deze haven niet op het moment dat de elektrische sloepen uit de verhuur terugkomen en ook enkele Gegevens van netbeheerders geven aan dat op maar weinig plekken in Nederland capaciteit beschikbaar is voor zwaardere aansluitingen voor laadstroom. Sytse Kroes is als adviseur betrokken bij tal van projecten rond verduurzaming van de pleziervaart. 20 HISWA MAGAZINE | 02 2025
21 Online Touch Home