curriculum. Dit vraagt niet alleen om inhoudelijke vernieuwing, maar ook om onderzoek naar deze onderwerpen. Extra inzet van het team is daarbij essentieel. Daarom zoek ik altijd zorgvuldig naar beschikbare subsidies, zodat we in de opleiding innovaties optimaal kunnen ontwikkelen. We passen de vernieuwingen ook meteen toe in het onderwijs. Denk aan het bouwen van kleine vaartuigen van HDPE, het ombouwen van kleine vaartuigen van fossiel naar duurzaam, dus van diesel naar elektrisch. Studenten hebben al diverse boten omgebouwd tijdens de opleiding. Een nieuwe uitdaging is het ombouwen van het opleidingsskûtsje de Jonge Douwe.” Waar ben je trots op? “Door onze inspanningen zorgen we ervoor dat studenten niet alleen vakbekwaam worden opgeleid, maar ook voorbereid zijn op een duurzame toekomst in de maritieme techniek. De onderwijsvisie van onze opleiding en de inzet van het team dragen bij aan een sterke verbinding tussen onderwijs en praktijk. Daar ben ik trots op. Studenten leren ook nadenken over de toekomst: hoe kan het schoner, duurzamer en circulair, hoe kan het vaartuig weer gerecycled worden. Allemaal vragen waar de werknemer van de toekomst over na moet denken. Het bouwen van een boot is en blijft fantastisch werk dat we met studenten mogen doen.” Dit lijkt op een oproep aan onze lezers? “Met onze maritieme campus spelen we een toonaangevende rol in het opleiden van professionals voor een snel veranderende sector. Dit kunnen we niet alleen, hiervoor hebben we bedrijven, dus de professionals hard nodig. Stageplekken of andere samenwerkingen: ja, graag!” 06 2025 | HISWA MAGAZINE 21
22 Online Touch Home