29

Het onderzoek, ‘De toekomst van de traditionele chartervaart: van bootverhuur naar zeilcruise’, was bedoeld om in de toekomst een hoger rendement voor de chartervaart te genereren. “Echt nodig”, volgens Pouwel Slurink, voorzitter van de Traditionele Chartervaart Nederland (TCN). Toen enkele jaren geleden Den Haag de btw wilde verhogen, liep de chartervaart tegen zijn grenzen aan en ontstond het idee dat het roer om moest. Volgens Slurink maakte dit twee zaken duidelijk: “Wij zijn onzichtbaar in de economie en er lobbyt niemand voor ons. We komen zelfs niet voor in de cijfers van het CBS. Vervolgens moesten we een passende organisatie vinden om het proces in gang te zetten. Maar wel één waar de chartervaart zich bij thuis kon voelen.” Sterke organisatie De zoektocht naar een organisatie met organisatievermogen en kennis begon. “HISWA Vereniging heeft beide en werkt niet op onderbuikgevoel, maar louter met feitenkennis”, vertelt Slurink. Er waren diverse organisaties waar de chartervaart zich bij kon aansluiten. “HISWA stak er vanwege de kennis en het brede netwerk ver bovenuit. HISWA zit al in overlegorganen die ook voor ons van belang zijn.” Lid worden van het sterke merk HISWA was de volgende logische stap voor TCN en charterschippers. Het onderzoek is de basis van het beleidsplan voor de komende drie jaar. Over drie jaar komt er een evaluatie door de scheepseigenaren en TCN. De wens bij de toetreding van de TCN aangesloten scheepseigenaren was echter wel dat andere individuele scheepseigenaren zich later moesten kunnen aansluiten. Ofwel: samen sterk. De chartermarkt bestaat uit 278 boten die met meer dan twaalf personen charteren in het IJsselmeergebied. Versterkende wisselwerking Lid worden van HISWA was verstandiger dan zelf het wiel gaan uitvinden. “Er is een grote wisselwerking tussen TCN en HISWA mogelijk voor de toekomst”, vertelt Slurink. “Chartervaart is immers een laagdrempelige mogelijkheid om kennis met watersport te maken.” De wisselwerking maakt het mogelijk dat mensen later een boot gaan kopen of zeilervaring opdoen bij de chartervaart. Dit sluit weer naadloos aan bij de campagne Welkom op het water. “Wij horen immers ook bij de waterrecreatie.” Beleidsplan De negen actiepunten die omgevormd worden tot een beleidsplan, zijn: positionering van het imago en naamsbekendheid, de ondernemende gastheer, sluit aan bij HISWA HISWA MAGAZINE 3 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication