25

voor PPS Publiek-private constructies zijn er genoeg, maar niet in het ICT-domein. Toch begint er wat te schuiven. Buitenlandse voorbeelden, beperkte middelen en de aanbestedingsproblematiek hebben publiek-private samenwerking op de agenda gezet. N ovember 2010. Leden van de Interdepartementale Commissie van CIO’s (ICCIO) en ICT~Office praten elkaar bij over hun gezamenlijke belangen en toekomst. Het centrale thema op dit zogeheten ‘Ontmoetingsplein’ is publiek-private samenwerking op ICT-gebied. Die ‘ontmoetingspleinen’ zijn mede een initiatief van brancheorganisatie ICT~Office. We moeten die volgens directeur Sylvia Roelofs vooral niet zien als een lobbymogelijkheid voor het bedrijfsleven. “We investeren in betere samenwerking om de kwaliteit van de overheids-ICT op een hoger plan te brengen. Dat tal van ICT-projecten in opspraak raken, beschadigt op termijn niet alleen het vertrouwen in de overheid, maar ook in de branche. Dat zijn we ons wel bewust. Het moet echt beter en dat kan alleen als overheid en markt elkaars belangen, kunde en werkwijze beter leren kennen. Die noodzaak tot betere samenwerking is actueler dan ooit. Er moet meer met minder geld. Dan kan alleen door elkaars expertise en kwaliteiten beter te benutten. De vraag is al lang niet meer óf die samenwerking beter moet, maar hoe.” De eerste stappen op het glibberige pad van dit type – meer strategische – samenwerking zijn al gezet. Sinds enkele jaren zijn er de al genoemde Ontmoetingspleinen, waarbij overheid en de ICT-branche elkaar ontmoeten in een inhoudelijke setting; daarnaast houdt de rijksoverheid op gezette tijden strategisch beraad met de grote leveranciers. En dan is er natuurlijk de ICT~Haalbaarheidstoets, een consultatieronde waarbij de overheid deskundigen uit het bedrijfsleven raadpleegt voordat een opdracht definitief wordt geformuleerd en aanbesteed (zie kader). Nummer 1 - januari 2012 PPS: zo werkt het PPS of Publiek Private Samenwerking staat voor een langdurig samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven en overheid. De partners richten met behoud van eigen identiteit en verantwoordelijkheid een gezamenlijk bedrijf op. PPS-constructies onderscheiden zich door de (meeste van de) volgende kenmerken: • gericht op de hele levenscyclus; • overheid is opdrachtgever en mede-aandeelhouder; • geen privatisering: overheid blijft eigenaar; • overheid levert outputspecificatie; • marktpartijen doen de uitvoerende taken; • vaak met een concessie onderhoud/beheer; • lange looptijd; • financiering vaak door de private sector. (bron: Berenschot) 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication