30

Tijdens het iBestuur Congres vertelt Annemarie van Campen u meer over mobiele diensten voor de lokale overheid. De overheid binnen handbereik De alomtegenwoordige smartphone is niet zomaar een extra communicatiekanaal voor lokale overheden. Het apparaat kan een contextgevoelig mobiel e-loket zijn, maar kan ook de rolverdeling tussen gemeenten en burgers helpen veranderen. E en e-overheid die de burger centraal stelt en niet meer draait om websites die overheidsdiensten pushen. Dat is de toekomstvisie van Jan Willem Boissevain en Annemarie van Campen, beiden werkzaam bij Logica. Hét gereedschap voor het in de praktijk brengen van die visie zit al in onze broekzak: de smartphone, met al zijn apps, camera en locatiebepaling. De slimme mobiel, die binnenkort vaker dan de pc wordt gebruikt voor internettoegang, kan de traditionele dienstverlening van de overheid makkelijker en persoonlijker maken, maar is ook een prima middel om de participatie van burgers mee te bevorderen. Mobiel e-loket Om te demonstreren hoe dat werkt heeft Logica een dienst ontwikkeld die lokale overheden aan hun burgers kunnen aanbieden, in eerste instantie als mobiele variant van het huidige e-loket. Annemarie van Campen, business consultant bij Logica: “Het voordeel van smartphones en tablets is dat je meteen kunt laten zien wat er gaande is in de omgeving van de burger. Denk aan simpele dingen als een kaart waarop alle actuele vergunningen staan weergegeven, alle meldingen over de openbare ruimte, op welke wegen bij gladheid gestrooid is.” Meldingen over geplande wegwerkzaamheden en reisadviezen zijn ook mogelijk, evenals – in latere instantie – uitgebreidere processen zoals het maken van een afspraak bij de gemeente of zelfs de aanvraag van een vergunning. Hergebruik Dat is echter niet het hele verhaal, benadrukt Boissevain, partner Consulting Public Sector. Dat mobiele device is ook het 30 vehikel voor nieuwe diensten, die je desgewenst kunt laten ontwikkelen door burgers en het mkb. “De overheid hoeft dus bij de overgang naar mobiel niet meer zelf te ontwikkelen. Het enige wat ze moet doen is de gegevens die ze al verzameld heeft op zodanige wijze vrijgeven dat ze te hergebruiken zijn in de dienstverlening.” De organisatie binnen de lokale overheid verandert met de komst van de smartphone Nog een stapje verder in die ontwikkeling is dat de burger ook zelf gegevens gaat leveren waarmee de overheid weer verder kan, bijvoorbeeld door integratie met social media. Boissevain: “Op die manier hoeft de overheid bijvoorbeeld minder inspecties te doen, dus je bevordert de participatie binnen de samenleving.” In de VS gaat het al een stapje verder. Daar plannen particuliere bedrijven het wegonderhoud in, op basis van actuele informatie die is verzameld door burgers. Boissevain: “Die burger is tóch al onderweg. Zo kun je langzamerhand toe naar een compactere overheid die efficiënter werkt.”

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication