31

p a r t n e r L o g i c a De smartphone kan de rolverdeling tussen overheid en burgers helpen veranderen. Dat er al een aantal apps is voor bijvoorbeeld het doen van meldingen in de openbare ruimte (grafitti, losliggende tegels) is ook een gegeven. “Het is zonde als gemeenten telkens opnieuw het wiel te moeten uitvinden. Wij hebben daarom gekozen voor een generieke oplossing”. tenslotte om de dienstverlening. “Je moet niet al te veel willen regisseren als overheid”, zegt Van Campen. “Uiteraard kom je er als overheid niet onderuit overheidsdiensten via apps aan te bieden. Daarnaast zouden derden hele specifieke apps kunnen gaan maken voor kleinere doelgroepen die je als overheid anders toch niet kunt bedienen omdat dat veel te veel werk oplevert.” Dat er al een aantal apps is voor bijvoorbeeld het doen van meldingen in de openbare ruimte is ook een gegeven. “Het is zonde als gemeenten telkens opnieuw het wiel te moeten uitvinden. Wij hebben daarom gekozen voor een generieke, gedeelde oplossing voor lokale overheden, die burgers in het hele land kunnen gebruiDe ingangen naar Twitter en Facebook zijn doorgaans prominent aanwezig op een smartphone, dus het is zaak daar rekening mee te houden, vindt Van Campen. Niet alleen door de smartphoneapplicatie handig te integreren met die social media, maar ook door ‘aan de achterkant’ wat te doen met de informatie die daaruit voortkomt. “Burgers praten online over de overheid, zowel positief als negatief. Dus de afdeling communicatie zal moeten peilen en interpreteren en vervolgens moeten beslissen of en hoe te reageren.” Generieke oplossing Een lokale overheid moet niet alleen in termen van een eigen ‘app’ denken, vinden Boissevain en Van Campen. Het gaat Nummer 1 - januari 2012 ken zonder telkens per gemeente of regio te hoeven wisselen van app. Tegelijkertijd bepaalt elke overheidsorganisatie zelf welke diensten zij wel of niet namens haar organisatie in de app wil weergeven. Als een burger onderweg is, verandert de applicatie dus mee. Zo wordt het voor burgers geen wirwar van applicaties en de overheid profiteert door hergebruik van diensten die elders al zijn ontwikkeld.” Boissevain: “De nieuwe generatie communiceert op een andere manier en vooral via mobiele devices, zonder in een keurslijf gedrukt te worden. De organisatie binnen de lokale overheid gaat meeveranderen met de komst van die technologie.” 31 Foto: Janine Schrijver

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication