33

iemand. Maar of hij zich dat bewust is, dat is de volgende vraag. Het is bij de overheid vaak zo dat de verantwoordelijkheid bij een stuurgroep werd gelegd, maar er altijd iemand eigenaar is. Een project valt altijd onder een directeur-generaal of een directeur die zich laat bijstaan door een programmamanager of projectleider. Wij zorgen er nu voor dat de eigenaar van het project veel meer betrokken is. Dat is enerzijds via de monitoring, maar hij krijgt er ook wat voor terug: betrokkenheid en kennis van anderen.” Doelt u daarmee op de Gateway reviews? Hoe werkt dat eigenlijk? “Het komt overgewaaid uit Engeland. Daarin analyseer je met een team van vier deskundigen vier dagen lang samen met de projectleider een project. We hebben nu driehonderd topambtenaren opgeleid om dat te doen. Om hun Gateway-licentie te behouden moeten ze jaarlijks minimaal een keer deelnemen aan een review. Ik ben heel enthousiast over de resultaten. Al moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat de houding per departement nogal verschilt. De projecteigenaren kunnen veel opsteken van de feedback. En het werkt naar twee kanten: de beoordelaars gaan zelf ook kritischer naar hun eigen projecten kijken.” Over departementen gesproken. Die hebben op IT-gebied in het verleden grotendeels hun eigen winkel gerund. Gelet op de trends in de ICT is dat vaak weinig efficient. Bent u de afgelopen drie jaar enigszins in staat geweest die schotten af te breken? “Van alles ben ik daar eigenlijk nog het meest enthousiast over. Heel belangrijk daarbij is de Interdepartementale Commissie Chief Information Officers. We hebben onze portefeuilles verdeeld over deze elf CIO’s die allemaal zaken rijksbreed oppakken. Zo is bijvoorbeeld de CIO van Sociale Zaken verantwoordelijk voor de informatiebeveiliging van de rijksdiensten. Het gevolg daarvan is dat er veel meer vanuit het belang van het geheel wordt Nummer 1 - januari 2012 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication