47

datacenterlocaties spelen economische afwegingen en beveiliging een doorslaggevende rol. “Uit onderzoek is gebleken dat een datacenter bij een omvang van 2500 vierkante meter facilitair en economisch het best te beheren is”, vervolgt Heijmans. “Andere belangrijke factoren zijn beveiliging en beschikbaarheid. Dat betekent dat de rijksoverheid minstens drie datacenters moet hebben, zodat bij uitval van een locatie altijd twee andere locaties in de lucht blijven. Spiegeling van serversystemen houdt systemen en informatie beschikbaar als één component uitvalt. Vanwege deze synchronisatietechnieken mogen twee datacenters die aan elkaar gekoppeld zijn maximaal 75 kilometer uit elkaar liggen.” Om die reden verwacht Heijmans dat er uiteindelijk vier datacenterfaciliteiten nodig zullen zijn voor de rijksoverheid. De datacenterconsolidatie moet de rijksoverheid tot 2020 jaarlijks een besparing opleveren tussen de 50 en 100 miljoen euro. In deze rekensom zit de besparing op de reductie van facilitaire kosten, maar ook op de koeling en de energie voor de systemen. scala aan mogelijkheden om toepassingen vanuit de gesloten rijkscloud aan te bieden. De zoektocht naar welke applicaties of voorzieningen rond de werkplek vanuit de rijkscloud aangeboden zullen worden, begint op dit moment concreet vorm te krijgen. Neem opslagcapaciteit die als een via de browser werkende dienst uitgedeeld kan worden aan gebruikers. Het is wel zo dat de rijksoverheid zich aan relatief strenge veiligheidskaders en een beperkte risicoprofilering moet houden. Er is nog een discussie gaande over hoe om te gaan met gegevens en landsgrenzen en de privacy moet gewaarborgd zijn. Daarnaast zijn afhankelijkheidrisico’s van belang. Als je systemen en data aan één partij toevertrouwt, maak je jezelf erg afhankelijk. Ook als gegevens teruggevorderd worden na beëindiging van een contract is er nu geen garantie dat er geen kopie achterblijft. Tot slot moeten de gehanteerde bestandsformaten geschikt zijn om hergebruik in andere systemen mogelijk te maken. Ook op dit vlak zijn er nog weinig standaarden.” woordingsinstrument, vindt Stolk. Rijks-CIO Maarten Hillenaar deed voor het dashboard inspiratie op bij zijn Amerikaanse collega Vivek Kundra die in 2010 als CIO de scepter zwaaide over de ICT van de Amerikaanse federale regering en een dashboard gebruikte om cruciale projecten te managen. “Het grafische format spreekt veel mensen aan”, aldus Stolk. “Het lokt de nodige reactie uit en we krijgen veel vragen. Het kan gaan om echte basisvragen zoals het plan van aanpak of een gedetailleerde uitwerking van Nummer 1 - januari 2012 de kosten, maar ook om meer inhoudelijke vragen zoals de factoren die een bepaald project tot een succes hebben gemaakt. Juist dit soort informatie is cruciaal om er in andere projecten van te kunnen leren.” Volgens Stolk heeft het dashboard de potentie om nog meer inzicht te bieden. “Je zult zien dat de informatie in de toekomst sneller aangevuld zal worden. Ligt de frequentie hoog genoeg, dan krijg je een hulpmiddel dat heel actueel laat zien waar veranderingen in projecten zitten. Op deze manier heb je bij een project alle onderliggende documenten bij de hand van plan van aanpak tot audit tot herijking, transparant gepubliceerd op internet. Het brengt aansturing en verantwoording dicht bij elkaar. Als je als overheid zo transparant mogelijk bent over een project, dan meld je het ook direct als het niet goed gaat met een project, met de openbare stukken erbij die dit illustreren.” 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication