48

De neuzen i-NUP moet in 2015 niet alleen betere dienstverlening hebben opgeleverd, maar ook een kleinere en efficiëntere overheid. BZK verwacht dat dit laatste wel eens een extra motivatie kan zijn. H et Nationaal uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP), dat eind 2010 afliep, heeft bouwstenen opgeleverd of bijna opgeleverd voor de basisinfrastructuur van de elektronische overheid. i-NUP, met een kleine i voor een grote implementatie, moet die oplevering afronden en bereiken dat al het moois ook overal wordt ingevoerd en gebruikt. De basisvoorzieningen in dit vervolgprogramma laten zich in drieën groeperen: overheidsloket voor burgers (met onderdelen als MijnOverheid.nl, Antwoord/14+netnummer, DigiD), dienstverlening aan bedrijven (eHerkenning) en stelsel van basisregistraties. Dat dit stelsel 15 van de 24 voorzieningen omvat, geeft aan hoezeer het als voorwaarde geldt om te komen tot een compacte, doelmatige en vraaggeoriënteerde overheid. Naast 12 basisregistraties zitten er drie zaken bij die deze als stelsel moeten laten functioneren: Digilevering, Digikoppeling en Digimelding. Door Peter Mom Beeld Stockfresh/Blinkerd 48 Zelf verantwoordelijk Rijk en koepelorganisaties van gemeenten, provincies en waterschappen committeerden zich aan het NUP door een akkoordverklaring te ondertekenen. Dat gebeurde 1 december 2008. De formele start van i-NUP was 27 april 2011, toen de Bestuurlijke Regiegroep dienstverlening en e-overheid (BRG), onder voorzitterschap van minister Donner, de ‘overheidsbrede implementatieagenda’ vaststelde. Wat sindsdien op de werkvloer van de 11 ministeries, 118 zbo’s, 418 gemeenten, 12 provincies en 26 waterschappen aan basisvoorzieningenimplementatie is gedaan, laat zich lastig beschrijven. Elke organisatie is zelf verantwoordelijk en bepaalt de eigen implementatieactiviteiten, aldus een BZK-woordvoerder, die wel enkele voorbeelden noemt. Zo gebruiken RDW en UWV de berichtenbox in Opletten!

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication