49

één kant op MijnOverheid.nl, een voorziening die ook geschikt is om later de belastingdienst aanslagen digitaal te laten versturen. De box belooft substantiële besparingen op portokosten. Ander voorbeeld: 14+netnummer. Op 1 december hadden 121 gemeenten zo’n nummer, voor in totaal 8 miljoen inwoners. Ook de GBA als basisregistratie kan worden genoemd, evenals de BAG (adressen en gebouwen) en hun onderlinge koppeling. Begin december moesten 25 gemeenten de koppelklus nog klaren. Het overheidsbreed realiseren van zo’n link tussen basisregistraties mag gelden als mijlpaal langs de weg naar een werkend stelsel. Een samenhangend geheel van e-overheidsvoorzieningen voor elkaar krijgen is voor organisaties een ingrijpend proces. Het moet volgens een door BZK gebezigde slogan ‘één digitale overheid: betere service, meer gemak’ opleveren. Volgens de woordvoerder zal dat gemak zich ‘in het huidige economische klimaat ook laten vertalen in een efficiëntere compactere overheid’. Efficiënter werken is ‘in het licht van bezuinigingen een belangrijke steun in de rug’. Hoe die vele organisaties, met elk hun eigen prioriteiten, bij de i-NUPles te houden? Daarvoor moet gedegen aansturing zorgen en die is verstevigd. De genoemde Bestuurlijke Regiegroep, die er ook in de NUP-tijd was en bestaat uit mensen van ministeries, Manifestgroep en koepelorganisaties van mede-overheden, heeft nu een driekoppig dagelijks bestuur (db-BRG), dat de dagelijkse regie voert en opdrachtgever is van twee programmaraden: e-Overheid voor burgers en Stelsel van basisregistraties. e-Overheid voor bedrijven, waarover ook vertegenwoordigers van private organisaties meepraten, heeft een klankbordgroep, waarvan db-BRG geen Nummer 1 - januari 2012 opdrachtgever is, maar waarmee het intensief samenwerkt. Regelgeving Dat organisaties zelf verantwoordelijk zijn voor de implementatie maakt het niet vrijblijvend. Koepelorganisaties hebben met de vaststelling van i-NUP in de BRG hun leden een impliciete opdracht verstrekt en voor onder meer basisregistraties is er wetgeving die overheden tot invoering en gebruik verplicht. Voor een notoir lastig te bereiken doel als goede toegankelijkheid van websites kan regelgeving ook een uiterste redmiddel zijn. Webrichtlijnen omvatten 125 voorschriften voor de toegankelijkheid van sites voor mens en zoekmachine, en voor gebruiksvriendelijkheid. Eraan voldoen is een complexe opgave, die nog weinig organisaties succesvol hebben afgerond. “Als mede-overheden in onvoldoende mate de gemaakte afspraken nakomen, wordt de verplichting om te komen tot goed toegankelijke websites opgelegd via regelgeving”, aldus de BZK-woordvoerder. 49 Opletten! Opletten!

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication