65

p a r t n e r O r d i n a WWNV en het verantwoorden van de bereikte resultaten naar ‘de politiek’. TOOON De betrokken werkzoekenden beginnen zich te organiseren rond het besef dat zij de afstand naar een reguliere baan zelf moeten overwinnen met behulp van aanvullende opleiding en/ of zorg. Zo stimuleert de belangengroep TOOON (Ontwikkelen, Ondersteunen en Overhouden) deze ontwikkeling richting personen met een arbeidsbeperking. Regionale opleidingscentra (ROC’s) profileren zich als aanbieders van die aanvullende opleidingen. De gemeenten fungeren als het loket voor de aanvraag van aanvullende zorg. Bedrijven zijn steeds meer bereid om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. De bedrijfseconomisch geïnspireerde toevoeging is dat zij willen betalen naar rato van de inzet van de werknemer en de overheid voor de aanvulling van het inkomen dient te zorgen. Het vooruitzicht van een krimpend aantal jongeren vergroot hun belang bij het aanboren van deze categorie werkzoekenden. Nieuw speelveld Zo ontstaat op lokaal niveau een nieuw speelveld van werkgevers, aanbieders van opleiding en zorg, de gemeente en het UWV. De herverdeling van taken, verantwoordelijkheden en budgetten tussen gemeenten en Rijk moet zich nog uitkristalliseren, maar over het doel is men het eens: de werkzoekende zelf is de spin in het web! Gezamenlijk platform voor arbeidsbemiddeling Herdefinitie van taken en verantwoordelijkheden Gemeenten voeren de regie over het portaal voor arbeidsbemiddeling en bepalen het moment waarop introductie op lokaal niveau plaatsvindt. Het doel is om 70 procent van de werkzoekenden digitaal te ondersteunen op basis van de principes ‘vraagsturing’ en ‘zelfredzaamheid’. De kosten voor gemeenten blijven beperkt door hergebruik van functionaliteit en aansluiting op landelijke gegevensbronnen. Landelijk succes ontstaat wanneer gemeenten de voordelen van het serviceplatform ontdekken en de meetbare resultaten voor de groep ‘digitaal werkzoekenden’ bekend worden. Op dit moment is een van de grootste gemeenten van ons land betrokken bij het opzetten van een proeftuin en hebben andere gemeenten belangstelling getoond. Met hun betrokkenheid zijn we op weg naar het eerste succes! Nummer 1 - januari 2012 65 Gezamenlijk serviceplatform Aansluitend op de I-strategie van de overheid heeft Ordina een Service Platform voor Arbeidsbemiddeling ontworpen. Het platform biedt werkzoekenden hulpmiddelen om in contact te komen met re-integratiebureaus en werkgevers, met als doel zelf betaald werk te vinden. Andersom kunnen werkgevers ook contact zoeken met potentiële medewerkers. Zowel publieke als private partijen kunnen via het SPA functionaliteit beschikbaar stellen voor gebruik op lokaal niveau. De belangengroep TOOON heeft Ordina gevraagd een pilot uit te voeren. Hergebruik van reeds bestaande functionaliteit voor ROC-scholieren (Next Step/Fast Forward) heeft geleid tot een eerste invulling voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking.

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication