79

Veel gemeenten hebben de afgelopen jaren wijkmanagers aangesteld als brug tussen de gemeente, de bewoners en professionals in de wijk. Hoewel het gebruik van Twitter in de wijk vooral door inzet van de politie – ‘de twitterende wijkagent’ – sterk in opkomst is, blijven de wijkmanagers nog achter. Liesbeth van de Wetering, bestuurslid van het landelijke platform Wijkgericht Werken en stadsdeelcoördinator bij de gemeente Groningen: “Werken met sociale media is zeker een thema dat leeft onder onze leden, al is het gebruik ervan nog geen gemeengoed. Ons werk in de wijk draait natuurlijk om communiceren en verbinden. Sociale media bieden wijkmanagers volop kansen om zichtbaar en transparant te zijn, relaties te onderhouden, informatie te geven en te krijgen en snel op actualiteiten in te spelen.” Niko Paap is wijkmanager bij de gemeente Amersfoort en sinds anderhalf jaar actief op Twitter. Paap over zijn rol als wijkmanager: “Mijn bestuurders verwachten dat ik weet wat er speelt, en in geval van escalaties in mijn wijken – meestal overlast door jongeren – snel de juiste partijen aan tafel kan krijgen. Ik stuur de gebiedsgerichte programma’s van de gemeente aan, zoals Amersfoort vernieuwt en de wijkagenda’s. Daarnaast ben ik de schakel tussen de wijk en het stadhuis. Ik kaart zaken die in het stadhuis spelen aan in de wijk. En ik verwijs bewoners, organisaties en bedrijven door naar de juiste personen binnen de gemeente.” Volgen en gevolgd worden Met Twitter kan de wijkmanager zijn netwerk via korte berichten op de hoogte houden en aanspreekbaar zijn. Paaps netwerk bestaat uit 351 volgers; hij volgt zelf 349 mensen. In zijn netwerk zitten onder meer burgers, winkeliers, sportverenigingen, wijkwebsites met een twitteraccount, raadsleden, wethouders, collega’s van welzijnsinstellingen en woningbouwcorporaties en wijkmanagers uit andere delen van het land. Hij is erg enthousiast over wat Twitter in zijn werk oplevert: “Mijn netwerk in de wijk is in de anderhalf jaar dat ik actief ben op Twitter zeker verdrievoudigd. Ik heb contact met instellingen, bedrijven en personen uit mijn wijken die ik analoog misschien helemaal niet zou hebben ontmoet.” Paap verstuurde de afgelopen anderhalf jaar ruim 1300 tweets (berichten via Twitter) over verschillende onderwerpen. “Ik twitter over ontwikkelingen in de wijk, wat ik doe en wat dat me oplevert. En voor de wijk belangrijke besluiten van het college of als er werk in de wijk begint. Ik stuur berichten door van initiatieven in de wijk, zeker als daar een digitale link bij is, zoals een nieuwsbericht op een website.” Willem van der Craats, actieve bewoner en ondernemer in Vathorst volgt @nikopaap. “Ik weet daardoor waar Niko mee bezig is. Als ik zie waar ik weer iets mee kan, dan pak ik dat op.” Leefbaarheid en sociale cohesie zijn belangrijke thema’s in de wijk. De rol van de gemeente in de wijk verschuift daarin van initiatiefnemend naar faciliterend. In het activeren en stimuleren van bewoners gelooft Paap niet. “Ik ga er niet over wat mensen wel en niet doen voor hun wijk. Ik geloof dat de overheid initiatieven aan burgers zelf moet laten. Een aantal jaar geleden is bijvoorbeeld geëxperimenteerd met kant-en-klare wijkwebsites, die bewoners alleen maar hoefden te vullen. Dat is niet van de grond gekomen. Mijn rol is om bestaande initiatieven verder te helpen. Bewoners hebben een idee en een plan, ik heb weer de contacten en weet bij wie ze waarvoor terechtkunnen. Een voorbeeld: laatst las ik een tweet van een bewoner in de trant van ‘De gemeente bezuinigt, wij willen wel actie ondernemen om te kijken of we ons buurthuis in stand kunnen houden.’ Zo’n bericht stuur ik direct door naar Nummer 1 - januari 2012 A5 Niko Paap: “Je kunt in ons werk niet meer om Twitter heen”

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication