44

worden gemaakt, zie je dat daar vaak voorwaarden aan verbonden worden; dat pas op het moment dat het helemaal af is de code openbaar wordt gemaakt. Dan ben je te laat. Open source werken betekent dat je software, juist als het nog niet af is, deelt en beschikbaar maakt voor een breder publiek.” Ook is er volgens Van der Waal te weinig aandacht voor de governance. “Je moet een strategie maken om ervoor te zorgen dat mensen ook echt gebruik gaan maken van die open source software. Hoe zorg je dat mensen gemotiveerd zijn om bij te dragen? En dat zij weten hoe dat moet?” Open overheid loopt achter We moeten er dus meer werk van maken om het opensourcewerken binnen de overheid verder te brengen. Maar hoe? Van der Waal pleit behalve voor het inrichten van Open Source Program Offices voor het creëren van meer erkenning voor het feit dat heel veel van de huidige infrastructuur van de Open werken verlaagt de voorspelbaarheid van je traject. Het wordt er uiteindelijk beter van, maar kan wel langer duren overheid al bestaat uit opensourcepakketten. “Dat aspect is wat ons betreft onderbelicht in het Berenschot-rapport.” Ook wijst hij naar Duitsland waar het afgelopen jaar door de overheid een Sovereign Tech Fund is opgezet. Dit speciale fonds is in het leven geroepen om mensen te betalen die werken aan opensourcepakketten. “Dat is een heel interessant concept waarbij je nadenkt over hoe je afhankelijkheid van open source kunt beïnvloeden door er als overheid zelf aan bij te dragen. Het fonds investeert bijvoorbeeld in open SSH of bepaalde VPN-tools die heel populair zijn. Wat ons betreft is dat een mooie inspiratie voor onze overheid: bijdragen aan open source en dat structureel mogelijk maken via een fonds. Op die manier kun je als overheid ook invloed uitoefenen op infrastructuur waar we zelf van afhankelijk zijn.” Met al die vergelijkingen met andere landen doemt het beeld op dat we in Nederland achterlopen als het gaat om opensourcewerken. Van der Waal denkt dat dat geldt voor de open overheid in brede zin. “Als je bijvoorbeeld ziet hoe we omgaan met Woo-verzoeken dan is de antwoordtermijn van zo’n verzoek in Nederland dramatisch ten opzichte van andere Europese landen. In Scandinavië is het heel gebruikelijk dat beslissingen publiekelijk beschikbaar zijn. Die matige openbaarheid hier is te vergelijken met hoe we omgaan met opensourcewerken; we lopen bepaald niet voorop.” 44

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication