65

verder als programma ben nog wel wat PR te doen. Dan helpt het als je een programma achter je hebt staan als basis, als een goed voertuig voor de komende jaren.” Het programma moet eind januari officieel van start gaan. Informatievoorziening als spaghetti Als er zoveel gemeenten meedoen, waarom is het dan nog steeds belangrijk dat gemeenten zich aansluiten bij de beweging Common Ground? Volgens Henk Mensink, lid van de Taskforce Samen organiseren, voorzitter van de tijdelijke Begeleidingsgroep Common Ground en gemeentesecretaris bij de gemeente Oss, is dat zelfs broodnodig. “De huidige inrichting van de informatievoorziening staat goede gemeentelijke dienstverlening in de weg. Voor een deel lopen gemeenten vast, ieder organiseert het op zijn eigen manier. Wij gemeenten hebben echt behoefte aan een nieuwe, moderne en gezamenlijke informatievoorziening. Waarmee we snel, goed en betrouwbaar gegevens kunnen uitwisselen. De brondocumenten moeten kloppen en we willen toe naar eenmalig die brondocumenten opslaan en veelvuldig gebruiken, zodat je echt betrouwbare informatie hebt uit je burgerlijke bestand, Kadaster of waterschap.” En dat lukt dus niet met het huidige stelsel voor gegevensuitwisseling, gaat hij verder. “Daarmee wordt het voor gemeenten steeds lastiger om grote maatschappelijke opgaven op te lossen. Het huidige stelsel is als spaghetti, er zijn allerlei noodverbindingen gemaakt tussen systemen. We willen toe naar een structuur die overzichtelijk is, zodat we makkelijker met elkaar en met andere overheden kunnen communiceren.” Als voorbeeld noemt hij privacywetgeving, waar gemeenten steeds meer aan moeten voldoen. “Dat wordt een stuk makkelijker als je Common Ground laat terugkomen in de architectuur die je als gemeente onder je ICT hebt. Wanneer we collectief de Common Ground-principes toepassen, maken we het uitwisselen van gegevens makkelijker én zijn we beter in staat maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie, snel en slim op te lossen.” Momenteel gebeurt dat vooral nog op 344 verschillende manieren. Mensink pleit dan ook voor meer regie vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. “Dat zou wat mij betreft dwingender kunnen. Er is nu een veel grotere ontvankelijkheid onder gemeenten dan drie jaar geleden om het voortaan op één manier te doen. Wees daarin voortschrijdend.” 65

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication