90

In onze steeds digitalere samenleving moet de mens centraal blijven. Dat was het terugkerende thema in de studiosessies van het VNG Realisatie Jaarevenement ‘Op Koers in Uitvoering’. En om de inwoner van dienst te zijn moeten overheden meer samenwerken. “Je hebt elkaar nodig als overheid.” Door Pieter Verbeek VNG Realisatie Jaarevenement Menselijke maat centraal n het studioprogramma van het Jaarevenement (zie kader) werd flink gediscussieerd. “We moeten ons realiseren dat data niet alleen technologie is. Het gaat echt om levens”, stelde Ronald Damhof, chief data officer van het ministerie van Justitie en Veiligheid. “Digitaal leiderschap is dan ook onmisbaar bij datagedreven werken.” Overigens zijn data en digitalisering niet voor iedereen weggelegd. In de sessie ‘Een overheid voor iedereen’ werd duidelijk dat er een enorme groep Nederlanders is die moderne communicatiemiddelen niet kunnen volgen. Hoe richt je je organisatie zo in dat die toegankelijk blijft voor iedereen en dat iedereen kan meedoen? Om te weten wie I 90 ‘iedereen’ is, moet de overheid meer met mensen in gesprek om de onzichtbare belemmeringen te leren kennen, bepleit Wietske Kamsma van de Alliantie Digitaal Samenleven. Ook gemeenten moeten dus meer het gesprek aangaan, en meer open gaan werken. Want de vraag naar transparantie en openheid is enorm gegroeid, zeker na de toeslagenaffaire. Hoe transparant en open kan, wil en moet je zijn als overheid? Welke afwegingen maak je om dit op een verantwoorde wijze te kunnen doen? De Wet open overheid (Woo) moet gemeenten daarbij helpen, maar voor vele is dat nog een worsteling. Wooambassadeur Peter de Baat adviseert om er gewoon mee te beginnen. “Betrek de gemeenteraad erbij en neem kleine stapjes op de lange weg.” Cyberdreigingen Waar ze aan de ene kant meer open en transparant moeten worden, staan Nederlandse gemeenten anderzijds in toenemende mate onder druk van de dreiging van ransomware-aanvallen en andere cyberdreigingen, zo bleek in de sessie ‘Invloed van dreiging op digitale veiligheid minimaliseren’. Een aantal grote incidenten maakt duidelijk dat de volledige gemeentelijke dienstverlening zomaar plat kan komen te liggen. Het ‘Dreigingsbeeld informatiebeveiliging’ van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) laat zien dat de dreiging de afgelo

91 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication