41

Barbara Kathmann (GroenLinks-PvdA): “We hebben een sturende rol om de macht van big tech aan te pakken, en om de ongebreidelde haat en het nepnieuws dat digitaal over ons wordt uitgestort aan banden te leggen.” waar we aan moeten’ ons werk, in de zorg, op school, maar ook privé, bij het aanvragen van toeslagen bijvoorbeeld. Dat werkt ongelijkheid in de hand. Please laat er een minister van Digitale Zaken komen. Daarmee wordt het onderwerp meteen een stuk zichtbaarder en dus belangrijker. De Kamer moet bovendien meer expert worden, en dat kan ook; kijk maar naar het stikstofdossier, daar hebben we ook veel meer kennis dan eerst. Maar dat kan alleen als we de urgentie voelen. Ik ben daarom ook blij met de Technologie Kieswijzer van Rudy – dat helpt om te laten zien wat burgers belangrijk vinden. Maar ik vind het treurig dat het nodig is.” Het pleidooi van Kathmann komt Van Belkom bekend voor. “Veel gebruikers zijn het met Barbara eens en pleiten voor een minister van Digitale Zaken. Wat ik interessant vind: er zijn meer burgers dan politieke partijen die dit willen – in het merendeel van de partijprogramma’s vind ik dit punt nauwelijks terug.” En dat geldt voor meer punten die Kathmann noemt. “Het beteugelen van big tech is ook zo’n vraagstelling waar veel kiezers het mee eens zijn. Je ziet dat mensen zich zorgen maken. En het in bescherming nemen van leerlingen in het onderwijs – daar mag de overheid best een rol in spelen van de kiezers. Door het stimuleren van inclusie, maar ook door de privacy van mensen te waarborgen.” Nummer 49, januari 2024 Het digitale dorpsplein Van Belkom onderschrijft de observatie van Kathmann dat veel digitale vraagstukken ons ‘lijken te overkomen’. “Ik kijk met interesse en verwondering naar hoe wij omgaan met een platform als X, voorheen Twitter. Het wordt wel eens het digitale dorpsplein genoemd, maar eigenlijk klopt dat niet. Het is eerder de kroeg op het dorpsplein; en dan wel de enige. Wil je de laatste nieuwtjes weten dan móet je er wel naartoe, want er is geen alternatief. Maar die kroeg is wel commercieel. Dat staan wij als overheid dus gewoon toe, dat zo’n platform een maatschappelijke functie heeft.” Dat zou niet moeten, stelt Kathmann. “Maar daar is de politiek nog te weinig zelfbewust in. Dat merk je aan die datawet, die er dus tussendoor gefrutseld wordt. Dat merk ik ook in de Kamercommissie Digitale Zaken waar totaal geen overzicht is, waar stukken gefragmenteerd binnenkomen, of zelfs helemaal niet. Staatssecretaris Van Huffelen heeft gedaan wat ze kon, maar zonder mandaat blijft het bij een ambitie met goede bedoelingen en dat is gewoon te weinig. Die minister van Digitale Zaken is echt het eerste waar we aan moeten.” Van Belkom ziet dat het draagvlak voor zo’n minister aan terrein wint. “Het idee is in opkomst, maar stuit nog wel op praktische vraagstukken. Waar plaats je zo’n minister 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication