beeld: shutterstock/ibestuur p a r t n e r Salesforce winst is te behalen bij de veelvoorkomende, routinematige handelingen zoals het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Daartegenover: als bij een overlijden van een naaste van alles en nog wat geregeld moet worden, ook bij de gemeente, wil je als inwoner of klant het liefst persoonDe grootste winst is te behalen bij de veelvoorkomende, routinematige handelingen zoals het aanvragen Nummer 49, januari 2024 lijk bij de hand genomen worden. “Mijn punt is: doordat AI je ondersteunt in je takenpakket, ontstaat er ook de ruimte om dit soort betekenisvollere relaties aan te knopen.” AI praktisch toepasbaar maken met Salesforce Zelfs als gemeenten de meerwaarde inzien van AI, worstelen ze vaak nog met de vraag: hoe ga ik het inzetten? Kunstmatige intelligentie wordt makkelijk in de mond genomen, maar als het gaat om de praktische toepasbaarheid blijft het een groot en ongrijpbaar fenomeen. Het advies van Wouter Trumpie en Vanessa de Bruijn: denk goed na welke serviceflows je wilt verbeteren. Centrale vragen daarbij zijn: welke uitkomsten wil je bereiken en hoe verzamel je daarvoor de juiste gegevens? Vervolgens kun je kleine pilots met medewerkers gaan uitvoeren. Vanessa: “Wij hebben al AI-toepassingen standaard in ons CRM-platform verwerkt, waarmee de interactie met de inwoner geoptimaliseerd wordt. Kom ik toch weer terug op het begin: AI is een stuk gereedschap. Het is maar hoe je het wilt gebruiken. Ik vergelijk het met een hamer. Daar kun je een spijker mee in de muur slaan, maar je kunt hem ook gebruiken om uit een stuk steen een beeld te maken. Bij Salesforce gaan we voor dat laatste.” Meer weten over AI-strategie? Scan de QR-code en lees de strategiegids, een praktisch stappenplan. 47
48 Online Touch Home