48

De ontwikkelingen op het gebied van AI en specifiek generatieve AI gaan razendsnel en zowel het bedrijfsleven als de publieke sector staan voor de uitdaging hoe hierop in te springen. Dat is voor de ene organisatie makkelijker dan voor de andere en niet iedere organisatie gebruikt AI met hetzelfde doel. Waar de ene organisatie AI gebruikt om de digitale transformatie te versnellen gebruikt de andere AI om eerder vastgestelde ambities en doelstellingen, zoals een betere dienstverlening richting burgers en efficiëntere afhandeling van vergunningen, te verwezenlijken. aar bij eerdere innovaties vaak al snel een verschil zichtbaar werd tussen koplopers, vroege volgers en late volgers, zien we dat de dynamiek bij AI anders is. De verschillen in snelheid en impact van AI leiden ertoe dat volgers of achterblijvers in een oogwenk koplopers en toonaangevend kunnen worden. Met de steeds bredere beschikbaarheid van generatieve AI, rijst de vraag wat we kunnen leren van de koplopers die AI hebben omarmd, en welke obstakels zij op hun pad vonden. De ervaringen van koplopers laten zes stappen zien die organisaties moeten nemen om een succesvolle start met (generatieve) AI te maken. W 1 Kies je vertrekpunt: dienstverlening & uitvoering Voor een succesvolle start met AI is het van groot belang dat het onderwerp niet beperkt blijft tot de IT-afdeling, maar dat de bredere organisatie betrokken wordt. Op deze manier richt het initiële denk proces zich meer op de toegevoegde waarde van AI en komt het verbeteren van de dienstverlening aan burger en onder48 Aan de slag met AI in zes stappen 3 nemer, het optimaliseren van processen en het verbeteren van de medewerkerstevredenheid centraal te staan. Breng de waarde in beeld Als een organisatie zich richt op de meerwaarde voor zowel burgers en bedrijven als medewerkers, is het cruciaal om bij de start met AI te focussen op het meetbaar maken van deze meerwaarde. Dit kan op zowel kwalitatieve als kwantitatieve manieren, met speciale aandacht voor maatschappelijke voordelen en mogelijke efficiëntieverbeteringen. Bijvoorbeeld, door interactieve websites met AI-ondersteuning kunnen burgers beter geholpen worden, en Copilots kunnen kenniswerkers assisteren bij het vereenvoudigen van taken zoals het opstellen van beleidsdocumenten en het doorzoeken van dossiers. Deze aanpak bespaart niet alleen tijd, maar biedt ook de mogelijkheid voor medewerkers om zich meer te richten op leuk werk waar zij energie uit halen, terwijl repetitieve en administratieve taken verminderen. 2 Betrek stakeholders Bij de opkomst van nieuwe technologie is het belangrijk om goed in beeld te brengen wie de stakeholders zijn en hoe je hen het beste kunt betrekken. Dat kan op het niveau van gemeenteraad en college zijn maar ook op dat van staf- en uitvoerende diensten, leidinggevenden en medewerkers, evenals de burgers en bedrijven op wie de dienstverlening zich richt. Daarnaast is naast de FG en CISO ook de interne IT-afdeling inclusief relevante IT-partners belangrijk om te betrekken in het proces. Gebruik AI verantwoord Onder de noemer ‘verantwoord AIgebruik’ hebben organisaties, waaronder OpenAI en Microsoft zich al vanaf een vroeg stadium gericht op maatschappelijk verantwoorde inzet van AI. Dit omvat waarborgen voor privacy en informatiebeveiliging, het voorkomen van schendingen van auteursrecht, het vermijden van vooroordelen, en het transparant zijn over de werking van AI-toepassingen. Bovendien is het van essentieel belang 4

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication