76

via de technische briefings komen we echter meer dan ooit in contact met Kamerleden en zo kunnen we het kennisniveau van parlementariërs verhogen. Het is jammer dat na de verkiezingen het aantal Kamerleden met ICT-kennis dun gezaaid is, maar dat is waar de partijen zelf over gaan. Wij hebben daarmee te dealen. Al zou het jammer zijn als we helemaal bij nul moeten beginnen. Maar als de interesse er is, is er al veel gewonnen. Ik proefde op dit thema ook altijd eensgezindheid in de Kamer. Iedereen wil dat we op ICT-vlak verder komen. Misschien komt er nu wel een minister voor digitalisering, met een budget en bevoegdheden in plaats van alleen maar coördinerende taken. Ik ben erg benieuwd.” AI Ook de internationale kant wordt steeds belangrijker. Neem de verordeningen en richtlijnen over data en AI die uit Brussel op Nederland afkomen. In december nam het kabinet een voorlopig standpunt over generatieve AI in (AI die zelf content creëert). Het gebruik ervan is toegestaan, als dit voldoet aan wet- en regelgeving. Om dit te controleren moet er per geval een risicoanalyse worden uitgevoerd. “Op het vlak van AI en data bouwen we steeds meer deskundigheid op bij het Rijk. De politiek concludeert al snel dat iets goed of slecht is. Ik ben huiverig om meteen overal iets van te vinden. Als iets slecht uitpakt, is het bovendien nog maar de vraag of je er iets aan kunt doen. Dit soort ontwikkelingen speelt zich grotendeels buiten onze invloedssfeer af. Ik zou zeggen: kijk ernaar en experimenteer ermee en neem de tijd ook om je mening te vormen. Laat je niet leiden door de berichtgeving in de media. De risico’s uitvergroten is niet de juiste weg. Het ligt veel genuanceerder.” Overstap Visser is een vurig pleitbehartiger van meer samenwerking tussen beleid en uitvoering. “In de praktijk komt daar helaas te weinig van terecht. Beleidsambtenaren zijn heel erg goed in het schrijven van stukken en het creëren van draagvlak en ze snappen de politieke kant. In de uitvoering gaat het om het contact met de burger en om dienstverlening. Dat zijn twee verschillende werelden, die elkaar vaak niet begrijpen. Ook de beloningsstructuur is anders. Schaal 15 bij een beleidsdirectie is bijvoorbeeld een plaatsvervangend directeur met 25 mensen onder zich, die wél drie keer in de week bij de bewindspersoon zit en meegaat naar Kamerdebatten. Bij een grote uitvoeringsorganisatie leidt iemand in schaal 15 een afdeling van een paar honderd man. Dat is een échte senior manager, dus dat zijn hele andere carrièrepaden. Vaak blijft het bij een eenmalig uitstapje naar beleid of uitvoering en blijven mensen toch zitten waar ze zitten. Ik zou willen dat de overstap tussen beide gebieden structureel 76

77 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication