90

rgens dit jaar staat ongeveer de helft van alle IT-voorzieningen in de cloud. Echt in de cloud. Niet in een datacenter dat cloudtechnologie toepast, maar in een public cloud. En public cloud betekent in de praktijk een contract met Microsoft, Google of AWS. Deze helft bevat nog erg weinig overheidsvoorzieningen. Het rijkscloudbeleid is een jaar oud. De stappen om dit toe te passen worden bij veel overheden nu gezet. Ondanks toverformules en bezweringen is dat goed nieuws. Onder andere omdat je zo hoogwaardige ontwikkelaars en kenniswerkers aan je bindt. E Passen wij ons aan of past de public cloud zich aan? Het rijkscloudbeleid kun je lezen als aanpassen aan de realiteit van de public cloud. Deze zo gebruiken dat je aan BIOeisen, privacy en security voldoet. Daarnaast de extra maatregelen die afhankelijkheid van de public cloudleverancier beperken. Aanpassen dus. Tegelijk past de cloud zich aan overheidseisen aan. Microsoft lanceerde begin oktober Cloud for Sovereignty: een veel verdergaande aanpak om binnen een public cloud een volgens overheidseisen afgeschermde omgeving te onderhouden. In de visie van Microsoft een best-of-both-worlds: de voordelen op innovatie, schaalgrootte, wereldwijde monitoring gecombineerd met goed auditbare inrichting, verregaande versleuteling en andere technisch grondige maatregelen. En de andere wereldwijde spelers die via het SLMmechanisme overeenkomsten met de overheid sluiten zijn net zo gemotiveerd om overheidseisen serieus te nemen. Het is dus niet alleen een kwestie van 90 Stel dat je een toverstok zou hebben waarmee je een digitaliseringsproject 25 procent eerder afrondt. Menig bestuurder zou er wat voor over hebben. Deze toverstok bestaat: cloud. Maar zonder de juiste toverspreuken werkt de stok niet. En aan bezweringsformules geen gebrek. Op basis van gesprekken met overheidsorganisaties en de grote cloudleveranciers schetsen we hoe we van cloud een kans maken. Toverspreuken en bezweringsformules: To cloud or not to cloud beeld: shutterstock/ibestuur

91 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication