Nathalie van Berkel is sinds 2019 lid van de Raad van Bestuur. Voordat ze bij UWV begon, was ze stedelijk directeur bedrijfsvoering bij de gemeente Amsterdam. Sinds januari 2017 was ze daar verantwoordelijk voor stafdiensten als Financiën, ICT, P&O, Communicatie en Juridische Zaken. Van Berkel is voorzitter van de Manifestgroep, een samenwerkingsverband van de Handvestgroep Publiek Verantwoorden, KleinLef, Manifestgroep en de Rijksbrede Benchmark Groep (RBB Groep). De groep bestaat uit zo'n 80 grote en kleine uitvoeringsorganisaties in de publieke sector. Ze studeerde rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. dat ze echt geen geld hebben voor boodschappen. Terwijl wij die gegevens al hebben! Het is echt belangrijk dat daar iets gebeurt.” Kafkaëske situatie Waarom gebeurt dat niet? De wetgevingsjuristen op de departementen die zich over de wettelijke grondslagen moeten buigen, zijn te druk met alle grote wetgevingstrajecten die politiek zijn afgesproken, zegt ze. Nog een argument om de wet- en regelgeving radicaal eenvoudiger te maken. Evenwel is ze optimistisch dat het kan lukken. “De urgentie is hoog. Er is sprake van een bijna kafkaëske situatie, waarin het oerwoud aan regelingen dat mensen zekerheid moet geven er juist voor zorgt dat ze niet weten waar ze op kunnen rekenen. Het is ondertussen zo ingewikkeld dat mensen geen beroep durven doen op al die ondersteuningsregelingen. Dat wordt politiek ook gezien. Pak het aan!” “De komst van een minister van Digitale Zaken zou ik toejuichen. Ik hoop wel dat we dan niet alleen maar stippen aan de horizon gaan formuleren, maar dat er vooral oog is voor wat er vandaag de dag nodig is. Geef publieke dienstverleners de ruimte om bijvoorbeeld de komende twee jaar aan het opruimen van legacy te werken. Ruimte voor innovatie moet altijd hand in hand gaan met stabiliteit en continuïteit.” Kennis van digitalisering “Digitalisering is overal, ook in mijn huidige functie. Dat René Steenvoorden, die de portefeuille IV en data van mij heeft overgenomen, over hardcore technische IV-kennis beschikt, is een enorm voordeel. Moet je het hebben om adequaat te kunnen besturen? Nee. Is het handig als je het hebt? Zeker. Ik ben eruit gekomen, er zijn geen grote ongelukken gebeurd, maar het helpt zeker als je meteen de diepte in kan.” Vertrouwen De combinatie UWV en ICT is evenwel geen geheel gelukkige. Zo zorgde de weinig transparante manier waarop UWV uitkeringsgerechtigden online volgde voor verontwaardiging. Hoe valt dat te rijmen met alle aandacht voor data-ethiek en de menselijke maat? “UWV werkt voor heel veel mensen in de samenleving. Er gaat elke dag heel veel goed en er gaan ook dingen fout. Dan is het vooral belangrijk om te laten zien wat dat is, waarom dat is en hoe we dat gaan herstellen. Ik geloof erin dat dat tot vertrouwen leidt en ook tot herstel van vertrouwen.” iBestuur 50, april 2024 13 “Geef publieke dienstverleners de ruimte om de komende twee jaar aan het opruimen van legacy te werken.”
14 Online Touch Home