Wat niemand ziet zitten is door AI gegenereerde besluitvorming hebben zorgen over de risico’s, onder meer met betrekking tot het auteursrecht, privacy en toenemende ongelijkheid. Ze voorzien een mogelijk kwaliteitsverlies in het werk. Wat zijn dan kansen om de overheid efficienter te maken met behulp van AI? Narrow AI-toepassingen die bijvoorbeeld verkeersstromen regelen worden al ingezet. De verwachting is dat hun aantal zal toenemen. Binnen de overheid is veel aandacht voor de rol van genAI in de dienstverlening, bijvoorbeeld voor het versimpelen van moeilijke brieven. Maar daartussenin zit nog een heel spectrum aan ambtelijke taken waar wellicht een efficiencyslag mogelijk is. Wat in ieder geval niemand van de door iBestuur geïnterviewden ziet zitten, is door AI gegenereerde besluitvorming. De algemene beginselen van behoorlijk bestuur vereisen dat keuzes uitlegbaar en reproduceerbaar zijn. Dat uitgangsEfficiënte dienstverlening Het ligt voor de hand om het werk van de ambtenaar in eerste instantie te vergemakkelijken door simpele en repetitieve handelingen aan AI uit te besteden. “Professionals zijn veel tijd kwijt met het voeden van het administratieve systeem,” zegt VNG-realisatie directeur Ducastel. “Stel dat de politieagent op straat kan inspreken waar hij mee bezig is. De ingesproken tekst wordt omgezet door spraaksoftware en automatisch uitgewerkt door genAI die de taal van die agent goed kent. Dan kan het feitenverslag van de gebeurtenis beschikbaar zijn tegen de tijd dat de agent weer op het bureau is, inclusief overdrachtspunten. Hij moet het alleen nog checken voordat hij op oké drukt. Dat scheelt een waanzinnige hoeveelheid tijd en energie.” Met een dergelijke toepassing wordt al geëxperimenteerd in de zorg. iBestuur 50, april 2024 15
16 Online Touch Home