48

MARKT EN OVERHEID vooruit, maar bij de overheid wordt nog teveel binnen bestaande kokers gedacht, dat leidt tot versnippering. We moeten keuzes maken.” Dat zal zich volgens hem ook door moeten vertalen in de organisatie van de overheid. “De komst van de Vaste Kamercommissie Digitale Zaken is in ieder geval een mooie stap in die ontwikkeling.” Herijking Stoppen met het MTIB gaat Matthijs Janssen, onderzoeker innovatiebeleid en -strategie aan de Universiteit Utrecht 48 iBestuur 50, april 2024 wat te ver. Het opgebouwde ecosysteem rond de Topsectoren is ook zeer nuttig. “Overheden krijgen hierdoor meer grip op wat de markt te bieden heeft aan innovaties, welke ambities ze hebben, en welke knelpunten ze daarbij tegenkomen. Dan kun je die ambities als overheid veel gerichter accommoderen, bijvoorbeeld door belemmerende regelgeving weg te nemen of opleidingen op te zetten.” Janssen ziet het missiegedreven beleid juist als een poging om de verkokering te doorbreken en de maatschappelijke vraagstukken van de vakdepartementen onderdeel te maken van het innovatiebeleid. “Maar het zit nog net te veel aan die topsectoren vast en net te weinig aan die missies. De specifieke set van bedrijven en innovatieambities die door de topsectoren vertegenwoordigd worden kunnen best een rol spelen bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, maar oplossingen kunnen ook uit andere hoeken komen.” Om dat laatste te realiseren is het wel zaak dat vakdepartementen die verantwoordelijkheid zijn voor een bepaalde missie

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication