53

BEELD: BUREAU OMA geen waarde uit AI op het gebruik van AI-toepassingen in de toekomst. Het is dus verstandig om dat nu al op orde te brengen. De potentie is groot als je straks je kennissysteem gaat koppelen aan AI-toepassingen. Denk aan automatisch antwoorden genereren, teksten vertalen of het automatisch koppelen van mailsjablonen.” Klein beginnnen Maar begin klein, adviseert Burghart verder. “Ga niet meteen iets heel groots opzetten om kennis te managen. Kijk vooral welke kennis op dit moment al door je processen heen gaat en hoe je dat hebt geborgd. Hoe en waar sla je de kennis op? Wie kan en mag erbij? Wie is er eigenaar van? Is de kennis nog up-to-date? Begin met dat soort basisvragen. Als je dat allemaal op orde hebt is er volgens mij goede winst te halen. Zo ben je als organisatie klaar om de volgende stap te maken met AI.” Tool TOPdesk is de enige oplossing voor servicemanagement die een kant-en-klare tool combineert met gespecialiseerde inhouse experts. Zo’n 140 organisaties binnen de Rijksoverheid maakt reeds gebruik van TOPdesk, voor hun ITSM & ESM (IT & Enterprise Servicemanagement) processen, met daarin een kennisbeheer module om data te beheren. iBestuur 50, april 2024 53

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication