78

DIGITALE TOEKOMST EU sen te vinden die ook genoeg kennis in huis hebben over het domein.” Het is extra moeilijk omdat organisaties allemaal in dezelfde vijver van IT-talent vissen. “De IND, JIVC, het ministerie, de Nationale Politie en de Marechaussee zijn allemaal op zoek naar dezelfde expertise.” Externe inhuur biedt voorlopig uitkomst. “Maar voordat een extern ingehuurde medewerker kan beginnen moet hij of zij eerst uitgebreid gescreend worden door de diensten. Daar gaat flink wat tijd in zitten; minimaal zes weken. Dus voordat iemand binnen is met wie ik details over de opdracht kan bespreken, ben ik alweer bijna twee maanden verder.” Elk paspoort een nieuwe uitdaging Dan is er nog de uitdaging van de chips in paspoorten, die in ieder land weer anders kan zijn qua standaarden op gebied van folie en coderingen voor chips. “De apparatuur die we overal gaan inzetten moet alle paspoorten op de wereld kunnen uitlezen. Lukt dat niet dan is registratie onmogelijk.” Er zijn echter veel verschillende ‘paspoorttechnologieën’. Sommige lidstaten kunnen alleen de chip uitlezen, maar geen paspoorten met folie of andere beschermingsmaatregelen die ongewenst uitlezen voorkomen. “Het komt geregeld voor dat we een aanbesteding voor apparatuur of software terug moeten draaien” “De beveiliging die we nu gebruiken is over een paar jaar alweer achterhaald. Dus we moeten onze apparatuur geschikt maken voor de dynamiek van de toekomst en dat is een behoorlijke uitdaging. Wanneer Hongarije nu een nieuw paspoort op de markt brengt Ook aan praktische vraagstukken geen gebrek Er zijn tal van factoren die het project complex maken. Zo roept de registratie van Britse passagiers en voertuigen op de ferrylijnen in IJmuiden en Hoek van Holland al veel vragen op. Hoe ga je in korte tijd biometrische gegevens afnemen bij een voertuig met vier personen? Of bij een ferry met 250 passagiers? Ook moet er een technische oplossing komen voor bestuurders die links of rechts in hun auto zitten. “Een automaat plaatsen waar bestuurders vanuit hun stoel in de camera kijken en een vinger op een scanner leggen, gaat dus niet zomaar.” Als dit niet goed wordt uitgewerkt, liggen lange wachttijden snel op de loer, waarschuwt Rosenbrand. Ook het maken van een foto 78 iBestuur 50, april 2024 en het nemen van vingerafdrukken kan in de praktijk tot flinke vertraging leiden, weet hij. “Zo heb je soms te maken met personen die bijvoorbeeld een vinger, hand of beide handen missen of iemand die secondelijm aan zijn vingertoppen heeft die er niet af gaat.” En een kiosk moet hufterproef zijn. De camera’s in de kiosk zijn geïnstalleerd aan de buitenkant van het glas voor een goede kwaliteit foto. Maar wat als er bijvoorbeeld een groep hooligans op Rotterdam Airport landt. Er hoeft er maar één tegen de lens aan te slaan om het vliegveld volledig vast te laten lopen. “We testen ook of er niets over de camera heen gegooid kan worden, zoals een kledingstuk. Of schoonmaakmiddelen die per ongeluk apparatuur kapotmaken.” De veiligheid van gegevens is een ander vraagstuk. Deze worden in de huidige opzet bij de IT-organisatie van de EU opgeslagen: eu-Lisa. Maar wat als de verbinding eruit ligt? Rosenbrand: “We onderzoeken of we de gegevens in zo’n geval lokaal kunnen opslaan en of dit bijvoorbeeld op een server van Defensie mag. Wanneer de verbinding terug is sta je weeer voor nieuwe uitdagingen: mag je dan al die duizenden lokaal opgeslagen dossiers in bulk doorzetten of liggen de servers er dan gelijk wéér uit? Het is een enorm capaciteitsvraagstuk, waarbij goed testen doorslaggevend is.”

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication