79

kan onze apparatuur daarop vastlopen. Zoiets gebeurt om de twee maanden. Wij anticiperen daar dan gelijk op met onze leveranciers en ontwikkelaars. Dan laten we de betrokken overheidsmensen van dat land en onze eigen IT-experts en testers invliegen om een oplossing te vinden. We weten namelijk niet hoe onze apparatuur en software op een nieuw paspoort reageert.” In enkele gevallen is er binnen twee weken een technische oplossing, maar het kan soms ook maanden duren. Zeker landen buiten Europa zoals de VS, Canada en Singapore en China zullen geen rekening houden met de apparatuur van Europa om paspoorten te lezen. “Er zijn internationale afspraken over het lettertype en dat er een chip in moet zitten, maar over specifieke beveiligingsmaatregelen zijn geen afspraken vastgelegd. Deze verschillen voor ieder land.” Testfase wordt spannend De planning van het testen komt erg nauw. De aanstaande vakantieperiode met massa’s reizigers is bepaald niet handig gekozen, net als de periode van de Olympische Spelen in Parijs, waarbij massa’s mensen van buiten de Europese Unie naar Frankrijk komen. Elke registratie kan zo’n 2,5 minuut duren, waardoor de hele vertrekhal vol kan komen te staan. De hoop om die tijd te verkorten is nu gevestigd op een app waarmee reizigers alvast van tevoren gegevens kunnen inladen en zo een pre-registratie kunnen doen. Einde aan de ‘halve’ administratie Terwijl de deadline nadert, blijven de afhankelijkheden van het complexe project dus talrijk. Rosenbrand vindt dat de Nederlandse keten goede stappen zet. “Daar mogen we best trots op zijn, want het is een ongelooflijk dynamisch en complex IT-project.” Dat komt met name door het enorme aantal leveranciers van software en hardware, maar ook door de grote keten aan organisaties die moet aansluiten, zoals de luchthavens, de ferrylijnen, het Europaloket, de Havenpolitie, de Vreemdelingenpolitie, de IT-organisaties van de Europese Unie (euLISA) en Defensie (JIVC). De bedoeling dat er eind 2024 een einde komt aan ‘halve administratie’ waarbij niet duidelijk is of iemand die niet meer in de EU mag verblijven toch nog ergens in de EU is. “En om dat goed te doen, zal heel Europa mee moeten werken. Wanneer er ergens een gat ontstaat is de moeite eigenlijk voor niets.” Europese lidstaten kennen veel verschillende ‘paspoorttechnologieën’. Testmanager Mark Rosenbrand: “Wanneer Hongarije nu een nieuw paspoort op de markt brengt kan onze apparatuur daarop vastlopen.”  Meer informatie over Entry/Exit System. iBestuur 50, april 2024 79

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication