VNG REALISATIE Buren werkt aan track-and-trace dienstverlening voor inwoners Hoe zorg je als gemeente voor een gebruiksvriendelijke klantervaring voor elke inwoner, via elk kanaal? Én voor efficiëntie voor de organisatie? De gemeente Buren werkt aan MijnZaken, een track-and-trace systeem voor haar inwoners. eze zomer gaat Mijn Zaken (Track&Trace) en Mijn Profiel live. Het zijn de eerste twee diensten die de gemeente heeft ontwikkeld vanuit MijnServices, het VNG-project dat digitale services realiseert die de interactie tussen gemeente en inwoner verbeteren. Een groep gemeenten en leveranciers werken in dit project gezamenlijk aan deze diensten, die aan een goede standaard voldoen en herkenbaar zijn. Ook implementeren de gemeenten hiermee de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv): de wet waarmee inwoners en ondernemers het recht krijgen om officiële berichten digitaal aan overheden te versturen. Informatiesamenleving Digitalisering staat al sinds 2017 hoog op de agenda van de gemeente. “In 2017 D besloten we in Buren stapsgewijs de overgang te maken naar een informatienetwerk, waarbij we als overheidsorganisatie onderdeel zijn van de informatiesamenleving”, vertelt wethouder ruimte en verkeer Pieter Neven. “In deze jaren ontwikkelden wij een volledig nieuwe website op deze uitgangspunten. Dat deden we onder de noemer van het Open Webconcept, welke inmiddels is overgenomen door meer dan 30 gemeenten in Nederland, mede dankzij onze latere finaleplaats bij de VNG Gemeentedelers in 2022.” Gemeentelijke dienstverlening Het informatieplan uit 2021 was een logisch vervolg, met als doel: persoonlijke en proactieve dienstverlening, waarbij de inwoners van de 15 woonkernen van de gemeente Buren centraal staan. Toen kreeg MijnZaken echt prioriteit. Om dat verder te brengen sloot Buren twee jaar geleden aan bij het VNG-project Omnichannel & MijnServices, gaat Neven verder. “De wens voor MijnZaken kwam vanuit de gemeenteraad. In het coalitieakkoord is toen vastgelegd dat we in vier jaar tijd toe willen naar 80 procent track-and-trace in de gemeentelijke dienstverlening.” Belangrijk is dat het track-and-trace systeem echt de wens is van inwoners, stelt Neven. “Ze willen graag overzicht houden wanneer ze een aanvraag indienen. Wat gebeurt er met mijn aanvraag? Is die al in behandeling? Bij welke ambtenaar ligt het? Ook zijn ze benieuwd hoe het traject verloopt.” MijnZaken is niet alleen waardevol voor inwoners maar ook voor medewerkers in de optimalisatie van hun werkprocessen. Ze krijgen meer inzicht in de status van Meedoen? De VNG biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van MijnServices voor uw (digitale) dienstverlening. Zo staat u er niet alleen voor. Meld u aan voor een vrijblijvend demogesprek via vng.nl/omnichannel. 92 iBestuur 50, april 2024
93 Online Touch Home