INTERNATIONAL JUSTICE MISSION BUSINESS PARTNER In Kenia stuitte Silvia op grootschalig misbruik: ‘IJM REAGEERDE OP ONZE NOODKREET’ In 2006 vertrok Silvia van Weeghel samen met een vriendin naar Kenia om vrijwilligerswerk te doen in een tehuis voor straatjongens. Ze deden een schokkende ontdekking: de directeur maakte zich schuldig aan misbruik van jongens. Bij IJM in Kenia vonden ze steun. “W e worden hier misbruikt door de directeur. We kunnen niets zeggen, want hij bedreigt ons. Help, help, help ons alsjeblieft.” Het moment dat ze de wanhoopskreten in haar mailbox krijgt, vergeet Silvia nooit meer. Daarvoor was ze met een vriendin naar Kenia gegaan. Ze deden er vrijwilligerswerk in een opvanghuis. Zo hielpen ze mee met een vaccinatieprogramma en gaf Silvia volleybaltraining aan de jongens. Maar ze merkte dat er iets niet klopte. “We merkten dat er iets vreemds aan de hand was tussen de directeur en de kinderen,” vertelt Silvia. “Ze waren bang voor hem.” De directeur was een charismatische persoonlijkheid, herinnert Silvia zich. “Hij was ook voorganger van een kerk, sprak regelmatig in Nederland en stond bekend als een godvrezend man.” Eenmaal thuis kregen ze de noodkreten in hun mailbox. Die bevestigden haar bange vermoedens: de directeur misbruikte de jongens in het tehuis. Silvia en haar vriendin besloten terug te keren naar Kenia. Daar verzamelden ze getuigenissen en gingen ermee naar de politie. Maar tot hun frustratie stuitten ze op diepe corruptie. MACHTELOOS “Of we nu naar een ander district gingen of een hoger niveau probeerden te bereiken, overal was het hetzelfde,” verzucht Silvia. “We voelden ons machteloos. Wat kun je nog doen als zelfs de politie niet te vertrouwen is? Maar nietsdoen was geen optie. Die jongens hadden ons in vertrouwen genomen. Ze voelden zich al zo vaak niet gehoord of niet serieus genomen, omdat ze ‘maar’ straatjongens waren.” Silvia en haar vriendin benaderden verschillende stichtingen en organisaties, maar telkens kregen ze te horen dat de zaak te groot of juist te klein was, of buiten hun expertise viel. Uiteindelijk vonden ze wel steun bij IJM Kenia. “IJM was de organisatie die meteen adequaat reageerde,” zegt Silvia. “Ze boden ons concrete hulp en ondersteuning. Ze vroe‘In Nederland stond hij bekend als godvrezend man’ gen ons om naar hun kantoor te komen en te delen wat we wisten.” SCHUIMBEKKEND Silvia was onder de indruk van de manier waarop IJM met de jongens omging. “Ik vond het bijzonder hoe de medewerkers van IJM de jongens ertoe brachten zich 10
11 Online Touch Home