COLUMN

op het moment dat ik ze leer kennen en vraag wat hen naar mij heeft gebracht, krijg ik een antwoord als: ‘Ik wil minder vaak te laat komen, minder uitstellen, meer waarmaken wat ik beloof aan anderen of afspreek met mezelf.’ en ja, dit zijn typische problemen waar vrouwen met AdHd mee worstelen. maar nee, het opnieuw of nog op een andere manier proberen te veranderen van dit gedrag, is vanuit ontwikkelingsperspectief geen goed idee. je eigen leerproces sturen ook met miranda ga ik op zoek naar wie zij is met haar AdHd en het leven dat daarbij past. dat vraagt zelfonderzoek. Achterhalen welke verhalen je tot dan toe over jezelf vertelde. Wat daarvan waar is en wat niet. Voelen wat nog niet is verwerkt, waardoor er nog geen ruimte was om nieuwe mogelijkheden te zien of uit te proberen. denk bijvoorbeeld aan een gesprek met je leidinggevende over mogelijkheden om in een aantal ‘focusblokken’ te werken. Je durven openen voor een ander leven dan de meeste mensen (lijken te) leven. Kortom: nieuwe manieren van aanpak uitproberen die ertoe leiden dat je meer en meer het leven 14 creëert dat bij jou past. Gedurende dit hele proces ontdek je steeds meer hoe jouw persoonlijke leer- en ontwikkelingsproces werkt, zodat je op den duur zelf je eigen leerproces kunt sturen. Keer op keer vertellen vrouwen met AdHd mij dat hun diagnose hen voornamelijk het volgende bracht: erkenning. Ze voelen zich door de diagnose gezien. Ze begrijpen eindelijk waarom ze zich altijd anders voelden, waarom ‘gewone’ dingen hen zoveel moeite kosten. Het is meer vrouwen gegund dat zij al eerder een leven kunnen creëren dat past bij wie ze zijn. Want wat deze vrouwen vooral nodig hebben, is dat ze zichzelf mogen zijn, mét hun AdHd. anne van Hees is oprichter van De aDHDacademie. Zij is ook mede-organisator van aDHD Café Eindhoven. bronnen: www.psyq.nl/adhd lepera, n. (2021). How to do the work: recognize your patterns, heal from your past + create your self.

15 Online Touch COLUMN Home


You need flash player to view this online publication