DYSLEXIEVERKLARING

WAT heB iK nOU AAn die dySlexieVeRKlARinG? bij de dyslexielijn krijgen we regelmatig vragen over de dyslexieverklaring bij een examen. Het gaat dan meestal over een examen voor een werk gerelateerde bij- of nascholing. of een beroepsopleiding. Wat heb je in deze situaties eigenlijk aan een dyslexieverklaring, is de vraag. Wij zoomen er in dit artikel op in. teKst: KArIn JAHromI en JulIe Houben m 16 iddelbare scholen, hogescholen en universiteiten hebben hun dyslexiebeleid meestal aardig op orde. bij veel beroepsopleidingen en bij- of nascholingscursussen is dit helaas niet zo. of het is er wel maar de naleving laat te wensen over. de examenkandidaat weet ook niet wat hij/zij kan vragen of eisen en ziet de kansen op het halen van het examen verdampen. Wat heb je dan aan je dyslexieverklaring? geen aangepast examen precies met dit probleem worstelt Alex (30), die een opleiding tot rij-instructeur doet. Hij mailt onze dyslexielijn omdat het mis dreigt te lopen met zijn theorie-examens. Het praktische gedeelte ging prima. Autorijles geven gaat hem al goed af. maarja, de theorie gaat een stuk lastiger met dyslexie. Hij heeft inmiddels al twee theorie-examens achter de rug. die gingen niet zo best. Hij had van tevoren keurig zijn dyslexieverklaring opgestuurd en dacht dat hij dus ook aangepaste examens had gedaan. niet dus. pas als hij een herexamen moet doen, komt hij erachter dat het exameninstituut IbKI niets met zijn dyslexieverklaring heeft gedaan. daarom had hij zulke slechte resultaten! Wanneer Alex aan de bel trekt bij het IbKI blijkt er van alles te zijn mis gegaan. Het IKbI had zijn dyslexieverklaring niet goedgekeurd omdat het psychodiagnostisch rapport met de voor hem specifiek opgestelde aanbevelingen ontbrak. maar daarover hadden ze Alex nooit een bericht gestuurd. Alex stuurt het IbKI alsnog het psychodiagnostisch rapport, waarna zijn dyslexieverklaring wordt geaccepteerd. ‘mondelingen doen wij niet’ Vol vertrouwen doet hij een herexamen, waar nu inderdaad het ‘d’tje’ van dyslexie op staat. maar tot zijn grote schrik maakt hij dit herexamen nog slechter. Hij ziet ook geen verschil in het taalgebruik met de vorige examens en de extra tijd redt hem niet. Waarom is er niets gedaan met de aanbevelingen in zijn dyslexieverklaring? Zoals een mondeling, of eenvoudiger taalgebruik? de dyslexieregeling van IBKI wekt namelijk de indruk dat het exameninstituut wel degelijk rekening houdt met wat een specifieke student nodig heeft. daarom willen

17 Online Touch DYSLEXIEVERKLARING Home


You need flash player to view this online publication