WETENSCHAP

Wetenschap T Heb je AdHd, dan gaat lezen en/of schrijven vaak ook lastiger. Heb je dyslexie, dan is concentratie niet altijd jouw beste vriend. niks nieuws voor mensen met AdHd en/of dyslexie. tijd voor meer wetenschappelijk bewijs voor deze samenhang. Want meten is weten. tekst: michel nelWAn - klinisch neuropsycholoog & kArin de jAger 32 ijdens een uitstapje was ik (michel) in Vaals, op het drielandenpunt. Het ene moment was ik in nederland, het andere in belgië, en tenslotte even in duitsland. dat was grappig en gaf een fijn gevoel. ons brein heeft blijkbaar de behoefte om de buitenwereld keurig te kaderen. Grenzen geven duidelijkheid, overzicht en rust. In de gedragswetenschappen werkt het eigenlijk net zo: een onderzoeker die zich verdiept in AdHd, komt op congressen doorgaans geen collega’s tegen die zich bezighouden met dyslexie, en omgekeerd. ook hier geven de grenzen tussen onderzoeksgebieden ogenschijnlijk duidelijkheid en rust. maar de werkelijkheid is een stuk ingewikkelder. dat heeft alles te maken met de ontwikkeling en werking van het brein zelf. brein doet niet aan grenzen In tegenstelling tot onze neiging om te kaderen en te versimpelen, is het brein zelf geen simpele verzameling afzonderlijke gebiedjes met duidelijke grenzen, zeker niet als het nog in ontwikkeling is. de ontwikkeling van de ene regio in de hersenen is sterk afhankelijk van die van andere regio’s. Zo is ook de kwaliteit van onze denkvaardigheden, waaronder concentratie en leesvaardigheid, afhankelijk van de wederzijdse beïnvloeding tussen deze twee onderling. Iemand die moeite heeft met zich concentreren, ontwikkelt vaker ook lees- en/of schrijfproblemen. Het tegenovergestelde zien we ook: een kind met lees/ schrijfproblemen lijkt vaker afgeleid. deze wederzijdse afhankelijkheid van denkprocessen is een reden dat de kans op lees/schrijfproblemen en/of dyslexie sterk toeneemt wanneer iemand ook AdHd heeft en andersom. daarom is het opvallend, dat er weinig onderzoek is naar het samengaan van deze twee vormen van neurodiversiteit. Zeker onder volwassenen is het onderzoek zeer schaars. Alsof AdHd en dyslexie verdwijnen wanneer je 18 jaar wordt. niet dus.

33 Online Touch WETENSCHAP Home


You need flash player to view this online publication