De coronatijd – T de coronacrisis is voorbij. We zijn weer ‘terug naar normaal’. Hoe hebben onze leden deze periode ervaren? Voor dit artikel vroeg ik een aantal van hen naar hun corona-ervaringen. die zijn heel divers. tekst: AnnemArie vAn essen – bestuurslid (met Adhd) 24 I&W mAGAZIne nr 2 - 2022 im Huinink heeft AdHd en autisme en werkte tijdens corona als facilitair medewerker bij een grote mbo. de eerste tijd was er enorm veel chaos: hij werkte door met weinig beschermingsmiddelen, veel onduidelijkheid en zonder goede richtlijnen. Hij had veel zorgen om besmetting vanwege zijn kwetsbare ouders en ervoer die periode de nodige stress. na verloop van tijd kwamen er duidelijke regels die voor hem goed voelden. Hij kon er beter mee overweg dan met de onduidelijkheid en wisselende richtlijnen. Helaas viel zijn baan onder de Banenafspraak, waar zelden een vast contract uitrolt. Hij werkt daardoor niet langer op deze school. Hoe het voor hem is nu corona ‘voorbij is’, zegt hij: “terug naar normaal? er is geen normaal meer!” Waarbij hij vooral wijst op de veranderde maatschappij en de ongeschreven regels die allemaal lijken te zijn veranderd. positief is tim over wat hij over zichzelf geleerd heeft. Hij heeft gezien hoeveel hij aankan en hoe flexibel en sterk hij is. met vijf collega’s van facilitair heeft hij alles gedaan en hebben ze het, natuurlijk ook met hulp, heel goed gered. daar is hij terecht trots op. Karin Jahromi is dyslexie- en intuïtief coach voor met name kinderen. Zij zag in haar praktijk repetitio hoe de lockdown ervoor zorgde dat ouders veel meer van het leren van hun kinderen meekregen. Voor lang niet alle kinderen is school een veilige omgeving, zo bleek. soms omdat ze wat anders zijn of anders denken en de extra moeite die leren daardoor met zich meebrengt. soms omdat school vanuit de sociale dynamiek een onveilige plek is.
25 Online Touch DE CORONATIJD Home