NEURODIVERSITEIT

Neurodiversiteit H binnen Impuls & Woortblind gebruiken we vaak de term neurodiversiteit om duidelijk te maken dat we dyslexie en o.a. Ad(H)d zien als verschillende vormen van informatieverwerking en niet als stoornissen. Wetenschapper Helen taylor gaat een stap verder. Volgens haar is neurodiversiteit een voorwaarde voor evolutionair succes. tekst: nel hofmeester 12 I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 elen taylor is een engelse wetenschapper. Haar onderzoeksgebieden zijn onder andere complementaire cognitie en ondernemerschap & maatschappelijke aanpassing. Zelf is ze dyslectisch. dyslexie is volgens haar geen stoornis maar een vorm van cognitie. cognitie betekent letterlijk: het vermogen tot leren en/of informatieverwerking. Ze doet inspirerend en vernieuwend onderzoek naar dyslexie vanuit een evolutionaire invalshoek. Volgens Helen taylor is neurodiversiteit een cruciaal onderdeel van onze evolutie. Juist door de verschillende breinvarianten die er zijn, heeft de mensheid stand weten te houden in een omgeving die door droogte, overstromingen en ander natuurgeweld steeds veranderde. daarom spreekt ze van complementaire cognitie: elkaar aanvullende manieren van informatieverwerking. de samenwerking tussen mensen met verschillende manieren van informatieverwerking ziet ze als essentieel voor de overleving van de mens als soort. dyslexie: een van de denkstijlen die we nodig hebben de visie van Helen taylor: ‘op grond van mijn onderzoek ga ik ervan uit dat dyslexie geen stoornis is, maar meer een bewijs dat onze soort neurocognitief is gespecialiseerd. dus de ’tekorten’ die we toeschrijven aan dyslexie zijn geen tekorten, maar een soort compromis van ons brein om sterkere vaardigheden in andere gebieden mogelijk te maken. mijn onderzoek gaat ervan uit dat de mensheid zich in het proces van aanpassing aan de enorme ecologische omwentelingen in een evolutie van honderdduizenden jaren, heeft gespecialiseerd in verschillende vormen van cognitie, die je ’denkstijlen’ zou kunnen noemen. deze verschillen in cognitie zijn aanvullend en werken samen als een complex, wendbaar systeem dat van doorslaggevend belang is om menselijke samenlevingen in staat te stellen tot verandering. dit onderzoek is ook van belang voor een beter begrip van denkstijlen die vaak worden gelabeld als AdHd en autisme.’ lees -of luister via de Qr-code- meer over haar visie en werk: https://www.wholedyslexia.com/nl/helen-taylor-3/

13 Online Touch NEURODIVERSITEIT Home


You need flash player to view this online publication