19

Gedacht kan worden dat kwetsbare doelgroepen hun boodschappen online kunnen bestellen. Dat blijkt lang niet altijd mogelijk of rendabel te zijn. Zo heeft onlinesupermarkt Picnic al jaren te maken met wachtlijsten, die de winkel niet weggewerkt krijgt (Nagtzaam, 2018) en stelt Albert Heijn een minimumbedrag in van 50 euro om überhaupt een bestelling te kunnen plaatsen (Albert Heijn, z.d.). Dit minimumbedrag is bij Picnic 35 en bij Jumbo 50 euro (Picnic, z.d.) (Jumbo, z.d.). Als het lukt om voorbij de wachtlijst te komen en het minimumbedrag vormt geen probleem, dan is het nog steeds de vraag of het mogelijk is een bestelling te plaatsen, omdat levermomenten van betreffende supermarkten al zeer snel ingevuld zijn (Business Insider Nederland, 2020). Een snelle of een kleine boodschap bestellen is daarmee dus niet mogelijk. Uber zou in staat moeten zijn om een vergelijkbaar platform op te zetten, waarin gebruikers vraag en aanbod kunnen plaatsen voor de levering van boodschappen, zoals dat nu al gebeurt voor transport. In essentie kan dat als volgt werken: • Een gebruiker plaatst een opdracht en geeft met een boodschappenlijstje aan welke producten hij nodig heeft. Zo nodig omschrijft de gebruiker bij welke supermarkt de boodschappen gehaald moeten worden. • Een gebruiker accepteert deze opdracht en haalt de boodschappen in een offlinesupermarkt. • De koper van de boodschappen scant de kassabon in een app als bewijs van de kosten die zijn gemaakt. • De boodschappen worden aan de deur geleverd. • Uber verzorgt de betaling tussen beide partijen. • Beide gebruikers kunnen elkaar beoordelen, zoals dat ook in de huidige applicatie van Uber gebeurt. Hiermee krijgen gebruikers vertrouwen in elkaar als zij goede beoordelingen hebben. De kracht van dit concept ligt in de eenvoud om te participeren aan de aanbodzijde. Iemand die zelf boodschappen gaat doen, kan tegelijkertijd boodschappen doen voor iemand anders, of wanneer een 16-jarige op dit moment geen werk heeft, kan diegene extra geld verdienen door boodschappen voor anderen te doen. Door in te spelen op jongeren, of op gebruikers die toch al boodschappen doen, kunnen de kosten relatief laag gehouden worden, omdat een volwaardig inkomen geen vereiste is (de jongere heeft dit nog niet nodig en voor degene die extra boodschappen doet, is dit simpelweg een bijverdienste). 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication