33

uber Uber is momenteel de grootste aanbieder in de taxibranche, zonder ook maar één taxi te bezitten. Het techbedrijf uit San Francisco vindt zijn beginselen in de zogenaamde deeleconomie, waarbij vraag en aanbod worden samengebracht. Het werkt als volgt: als persoon A zijn auto tegen een vergoeding beschikbaar wil stellen als taxi en persoon B wil wel wat betalen om naar zijn bestemming te komen, dan is er een match. Dit concept blijkt een groot succes. Het bedrijf heeft inmiddels een sterke onderhandelings- en machtspositie verworven die regelmatig wordt ingezet om nieuwe steden en landen te voorzien van deze taxiservice. Door toevoegingen als het ratingsysteem lijkt de tevredenheid van eindgebruikers hoog. Tegenwoordig kan in principe iedereen met een auto zichzelf via Uber beschikbaar stellen als taxi. Dat vinden veel mensen aantrekkelijk. Van de aanbiedende partijen via Uber vindt 90% het fijn om als eigen baas te kunnen werken. Tevens lijkt het werken als Uberchauffeur voor veel mensen een goede toevoeging aan hun vaste baan of studie. Dit blijkt ook uit de cijfers die aangeven dat zeker 60% van de chauffeurs naast Uberchauffeur een parttime of fulltimebaan heeft. Uber lijkt op grote schaal mensen de kans te bieden om op een laagdrempelige manier (extra) geld te verdienen. Daarnaast lijkt het bedrijf bij te dragen aan een zogenaamde democratisering van ondernemerschap en wordt de kwaliteit en het gemak van taxiritten verhoogd. Toch is er een aantal kanttekeningen te plaatsen bij de werkwijze van Uber. Zo blijkt dat Uber nogal eens op dubieuze wijze gebruik maakt van zijn sterke onderhandelings- en machtspositie. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het verlagen van kosten voor ritten, waardoor andere taxibedrijven en concurrenten uit de markt gezet worden. Deze poging tot het verwerven van een monopolie in de taxibranche is zorgwekkend voor zowel Uberchauffeurs als eindgebruikers. Het risico bestaat dat Uberchauffeurs volledig afhankelijk raken van Uber, waardoor die kans om eigen baas te zijn, lijkt te veranderen in een ‘gouden kooi’. Daarnaast is er veel kritiek op de lage mate van controle op de personen die zich aanmelden als Uberchauffeurs. Vaak wordt gewezen naar de verschillende verkrachtingen en mishandelingen door Uberchauffeurs, bij wie geen goede achtergrondcontrole heeft plaatsgevonden. Uber heeft in verschillende uitingen laten weten betere achtergrondcontroles te gaan uitvoeren, maar echte verbetering lijkt vooralsnog uit te blijven. 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication