7

Artist Impression van de centrale hal van de World food Center Expierence. Mix van functies Jeroen Galle is directeur projecten bij BPD. Hij vindt het World Food Center een uniek project: “Als je er als vastgoedprofessional naar kijkt dan zie je een fantastische locatie, bovenop een intercitystation, twaalf minuten van Arnhem, eenentwintig minuten van Utrecht en eenenvijftig minuten van Schiphol.” Maar dat is niet waar het om draait, de goede bereikbaarheid is een geweldige bijkomstigheid. Het gaat bij het WFC om de focus op de agri-foodindustrie. Galle: “Als je in deze tak van sport opereert, dan moet je hier zitten. Je ontmoet hier de mensen, niet alleen ‘business to business’ maar ook ‘business to consumer’. We zetten hier duurzame gebouwen neer en creëren een mix van functies.’’ Was de kazerne een onneembare vestiging midden in Ede, vanaf nu staan de poorten wagenwijd open, letterlijk. Iedereen moet er zich welkom voelen. Niet alleen de werkers in de voedselsector, maar ook de inwoners van Ede, scholieren, studenten en de rest van Nederland. Om dat te realiseren komt er op het terrein een publiekstrekker van jewelste: de World Food Center Experience, een thema-attractie over voedsel. Sander van de Pol is accountmanager in het WFC namens de gemeente. “In de Experience beleven bezoekers, door te horen, zien, ruiken, voelen en natuurlijk te proeven, wat de impact van voedsel is op hun lichaam en op de planeet. Het wordt ook dé plek waar mensen de kracht van de Nederlandse foodsector zullen ervaren.” De attractie is te vergelijken met NEMO in Amsterdam. Volgens berekeningen zullen er jaarlijks 300.000 bezoekers FOOD Locaties 2021/2022 - 7 komen. Galle: “Elk schoolreisje komt hier straks naar toe. Het is goed om kinderen te laten zien hoe we met voedsel omgaan en wat voor innovaties er mogelijk zijn. De toegevoegde waarde is dat de werknemers van de toekomst met hun schoolklas hier langs lopen en dat je je als bedrijf kan laten zien.” Voor bedrijven op het WFC biedt de aanwezigheid van zoveel consumenten een uitgelezen kans voor voorlichting, voor debat, experimenten en onderzoek, zo is de gedachte. Louis de Boer (links) en Sander van de Pol Gezonde toekomst De Experience wordt ingericht en ontworpen door bedrijf BRC Imagination Arts uit Californië, die ook Disney attracties maakt. Louis de Boer is accountmanager vanuit de ontwikkelcombinatie. “Het is de beste partij in de wereld om zo’n Food Experience te maken. Eind 2023 gaan de deuren open. De schaal waarop wij dit nu neerzetten, qua omvang en investering, is uniek voor Nederland.” Met zo’n publiekstrekker is het duidelijk dat het World Food Center niet zo maar een bedrijventerrein voor de foodindustrie wordt, het

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication