‘Ons doel is om uiteindelijk tot een emissieloze terminal te komen’ Joop Mijland BCTN is de grootste inland-containerterminalgroep in Nederland en België. Het bedrijf bestaat uit een betrouwbaar en duurzaam netwerk van acht terminals. Begin volgend jaar komt daar een negende bij. “Nee, dat is niet veel”, zegt directeur Joop Mijland. “We hebben juist profijt van ons netwerk en daarmee onze klanten ook.” “D oor ons volume hebben we vaste windows bij de deepsea-terminals in Rotterdam en vermijden we de congestieperikelen en de wachttijden. Daardoor bieden we onze klanten een betrouwbare dienstverlening met vaste aankomst- en vertrektijden”, vervolgt Mijland. Tegelijkertijd is het ook een voordeel voor de deepsea-terminals, want zij hoeven minder barges af te handelen. Netwerk opschalen Veertig procent van de aan- en afvoer van de deepsea-terminals gaat over het water. Aan de ‘voorkant’ worden de zeeschepen steeds groter, dus er is een noodzaak om het aan de ‘achterkant’ beter te organiseren. “Die veertig procent moet omhoog. Voor het verminderen van de drukte op de weg én om de milieubelasting te verlagen. Daarom is het opschalen van ons netwerk zo belangrijk.” Magneten Iedere BCTN-terminal heeft zijn specifieke kenmerken en een eigen verladers- of ontvangerspotentie. De terminals fungeren bovendien als bufferlocatie voor de volle en lege containers, waardoor BCTN volgens een heel betrouwbaar schema containers bij de klant kan afleveren, of ophalen. “We zien dan ook dat de ontwikkeling van Havenlocaties 2019 - 67
68 Online Touch Home