8

Opkomst binnenvaart Zo maken Port of Zwolle en de regio zich sterk voor de lobby voor Kornwerderzand. Deze verbinding maakt het vervoer van continentale goederen met kleinere coasters direct van en naar de IJsselmeerhavens mogelijk. Dat is niet alleen goed voor het noordoosten, maar voor heel Nederland. Aanleg van de nieuwe sluis ontlast de grote zeehavens en het Randstedelijke wegennet. Daarnaast kan de maritieme sector zich verder ontwikkelen op het gebied van scheepsbouw en luxe jachtbouw. POLO ondersteunt ook de inzet van Port of Twente voor de opwaardering van de Twentekanalen en de ontwikkeling van een havenvisie voor Deventer, waar nu al niet havengebonden bedrijven plaatsmaken voor de watergebonden logistiek. Anderzijds werkt Port of Twente al samen met ondernemers en Rijkswaterstaat aan de Blauwe Golf/Smart Port Twente. Port of Twente Twente is een belangrijke logistieke hub in Oost-Nederland en profileert zich niet alleen als meest vooruitstrevende High Tech regio, maar ook als logistieke hotspot binnen het internationale TEN-T vervoersnetwerk. Met Port of Twente wordt ingezet op het versterken en verder laten groeien van de logistieke sector, volgens manager Gerry Waanders. “Het havenbedrijf, de Logistic Association en het - straks duizenden arbeidsplaatsen genererende - XL Businesspark trekken hiertoe sinds kort samen op onder deze naam,” zegt hij. “De eerste fase van de in totaal 180.000 m2 grote T-Port Logistic Campus van Heylen Warehouses is afgerond en in gebruik genomen. De uitbreiding voor Timberland is bijna gereed en meer ondernemingen gaan dit jaar van start met zowel bouw- als logistieke activiteiten. Daarnaast werken Port of Twente, lokale overheden, werkpleinen, uitzendbureaus en kennisinstellingen samen aan oplossingen voor de toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel. Zo organiseren zij onder meer een ‘Week voor de Logistiek’ en zijn zij bezig met de opzet van het ‘Huis van de Logistiek’. Hierin gaan kennisdeling en het faciliteren van opleidingen een bijdrage leveren om te kunnen voldoen aan marktvraag. Naast de containerterminal in Hengelo beschikt Combi Terminal Twente sinds 2018 over een volledig operationele containerterminal op het multimodaal ontsloten XL Businesspark. Dit bewijst een belangrijke vestigingsmagneet te zijn, volgens Waanders. “Daarom doen we nu samen onderzoek naar de mogelijkheden voor uitbreiding van de kade en opslagcapaciteit voor containers. Met Port of Twente, waarin ook de gemeente Lochem participeert - volgens een de provinciegrens overschrijdende samenwerking - heeft de regio Twente/Achterhoek één van de grootste binnenhavens van Nederland, die zich samen met Port of Deventer en Port of Zwolle uitstekend versterken binnen POLO. Zo kunnen we van onze kant ons digitaliseringsproject ‘Blauwe Golf/Smart Port Twente’ uitrollen binnen en wellicht ook buiten Overijssel.” 8 - Havenlocaties 2019

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication