17

Hendrik-Jan van Engelen ling om 2.800 TEU extra per dag van de weg te halen op de goederenvervoer corridors. “Dat is 700.000 TEU per jaar en Brabant neemt daarvan 40 procent voor zijn rekening, oftewel 280.000 TEU.” Ondertussen breidt de Maasvlakte uit en dat levert ook extra containers op; naar schatting 200.000 tot 300.000 TEU per jaar voor Brabant. “Kortom, Brabant moet binnen 5-8 jaar 500.000 tot 600.000 extra containers gaan verstouwen, dat zijn vijf à zes extra inland containerterminals, of uitbreiding van bestaande. Hoe gaan we dat opvangen?” Circulaire economie Die cijfers gaan alleen over containers, zegt Van Engelen. “Maar er is meer: de circulaire economie heeft ruimte nodig om de enorme bergen reststromen te verwerken en te vervoeren. Hoe en waar geef je dat vorm? Binnenhavens lijken de meest voordehand liggende plek, maar ook daar is de beschikbare ruimte beperkt. En niet iedereen zit op een simpele uitbreiding van de binnenhavens te wachten. Circulariteit is belangrijk, maar niemand wil het in zijn achtertuin.” Behalve de verwachte toename in volume, zijn er nog de doelen vanuit het programma Top Corridors op het gebied van het bevorderen van de economie, het verbeteren van milieu en duurzaamheid, aandacht voor sociale- en veiligheidsaspecten en het verbeteren van de kwaliteit van de corridors (bereikbaarheid). Brabant Ports “Om dat allemaal vorm te geven is het tijd voor nieuwe vormen van samenwerken. Er is meer kennis nodig binnen de hele keten. Veel is nu op lokaal niveau geregeld en de ketenkennis ontbreekt, waardoor kansen verloren gaan.” De wens om kennis te bundelen en samenwerking te vergroten leidde tot het initiatief van Brabant Ports. “Dat is de manier om beheer, onderhoud en ontwikkeling van binnenhavens naar een hoger Havenlocaties 2023 - 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication