18

“De verwachte toename in volume vraagt om nieuwe vormen van samenwerken” plan te brengen en de groei aan containers en die van de circulaire economie op te vangen.” Brabants Havenbedrijf De stip op de horizon is daarbij dat Brabant Ports fungeert als een Brabants Havenbedrijf dat alle deelnemende gemeentes vertegenwoordigt, maar waarin de havens wel autonoom blijven. “Zie het als een management company, een directie, die de binnenhavens voorziet van kennis en informatie bijvoorbeeld over tariefstellingen of walstroom, waardoor individuele havens de beste beslissing kunnen nemen.” Uiteindelijk kan Brabant Ports uitgroeien tot een publiek-private samenwerking, waarin ook containerterminals en verladers deelnemen, denkt Van Engelen. Ook samenwerken met organisaties als Blue Ports ligt hierbij voor de hand, zegt hij. Actieplan “We gaan nu eerst projecten opstarten als vertrekpunt voor verdere groei.” Er is een actieplan gemaakt, met projecten op het gebied van duurzaamheid, circulaire economie, professioneel havenbeheer en het realiseren en implementeren van ICT-toepassingen. Daarnaast gaat het om gezamenlijke PR en marketing, gezamenlijk health en safety-beleid en het beter benutten van kansen in het verkrijgen van nationale en EU-subsidies. De gemeenten die meedoen in Brabant Ports zijn: Steenbergen, Bergen op Zoom, Oosterhout, Waalwijk, Tilburg, Den Bosch, Oss, Meijerstad en Land van Cuijk. De gemeenten willen Brabant Ports nog deze raadsperiode tot stand brengen, de ambitieuze Van Engelen noemt begin 2024 haalbaar. “De intentieverklaringen zijn inmiddels bijna allemaal binnen. Het belangrijkste is nu dat we gewoon beginnen.” Eén van de eerste dingen die wordt opgepakt is het ontwikkelen van een havenvisie voor zowel Oosterhout als Bergen op Zoom. 55 procent CO2-reductie Terwijl MCA Brabant werkt aan het vormgeven van Brabant Ports is de ‘MCA-winkel’ gewoon open. “Er liggen drie grote uitdagingen op tafel die nog dateren uit het Strategisch Plan van 2020. Het behalen van een CO2-reductie van 49 procent voor 2030 is er één. Een andere is het bereikbaar houden van Brabant. En de derde is de keten transparanter maken door middel van digitalisering. We zijn nu ruim twee jaar verder en de CO2-reductie is bijgesteld naar 55 procent. De keten is onder tussen 18 - Havenlocaties 2023

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication