21

als vestigingsplek én de functie van de haven verder verstevigt. Wij zijn dan ook heel blij om BTT te verwelkomen in Bergen op Zoom.” Bouw nieuwe loods Op 250 meter afstand van de terminalingang kocht BTT nog een perceel en bouwde daar een loods van 5.000 m². Deze wordt gebruikt voor klanten die hun containergoederen ter plekke willen laten lossen, palletiseren en per truck verder willen vervoeren. “Zo kunnen we alles binnen onze eigen keten uitvoeren”, legt commercieel directeur Remon Versteijnen uit. “We hebben er bewust voor gekozen deze loodsactiviteiten buiten het terminalterrein uit te voeren. Je moet een loods niet aan een terminal verbinden, daarmee verminder je de veiligheid.” Overname overslagterminal Ook nam BTT begin dit jaar de Overslag Terminal Bergen op Zoom over van logistiek dienstverlener Van den Bosch uit Erp. “Zij gebruikten deze terminal met name voor depot van containers en overslag van los gestort zout voor het productieproces van de Sabic fabriek, de grootste werkgever hier”, vertelt Wil Versteijnen. “Als internationaal tankcontainervervoerder was deze terminalfunctie voor Van de Bosch geen core business. Zij hebben de strategische keuze gemaakt dit af te stoten. We kenden elkaar en vanuit die achtergrond hebben wij het bedrijf overgenomen. De naam OTB komt te vervallen en we zijn blij de 18 medewerkers te verwelkomen bij BTT Bergen op Zoom.” Twee natte percelen, gescheiden door een droge locatie Naast de overname van het personeel en de klantenkring van Van de Bosch wordt BTT met deze aankoop eigenaar van een perceel ter grootte van 55.500 m² met 365 meter kade. Het perceel grenst net niet aan de nieuwe BTT containerterminal. Alleen de 60 meter brede Milieustraat Saver, die zes gemeenten bedient, scheidt de twee BTT kavels van elkaar. Versteijnen maakt er geen geheim van dat BTT deze kavel liefst zo snel mogelijk bij de terminal wil betrekken, om zo de twee terreinen aan elkaar te schakelen. Daarmee kan BTT één grote terminal realiseren met een totale kadelengte van 425 meter, waar drie klasse V schepen achter elkaar kunnen aanmeren. “Deze milieustraat neemt een belangrijke ‘natte kavel’ in beslag, terwijl ze totaal geen gebruik maken van het water. Dat is doodzonde voor de verdere ontwikkeling van de haven.” Pleidooi voor watergerelateerde bedrijvigheid De wethouder bevestigt dat er een transitie gaande is naar meer circulaire ambachtscentra, waardoor de milieustraat in de toekomst Havenlocaties 2023 - 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication