een opwaardering zal krijgen naar een nieuwe locatie. Versteijnen wijst erop hoe belangrijk het is dat gemeenten in hun bestemmingsplan borgen dat ‘een natte kavel ook nat ontwikkeld wordt’. “Dit soort locaties komen er niet meer bij in Nederland. Wat je hebt moet je koesteren en uitsluitend toewijzen aan watergerelateerde bedrijvigheid. Zeker ook met het oog op de verduurzamingsslag die we met zijn allen moeten gaan maken, waarbij vervoer over water een belangrijke rol speelt.” Ook de op handen zijnde kilometer-beprijzing op de weg en de slottijden voor trucks, die dit jaar op de eerste zeeterminal worden ingevoerd, zijn een belangrijke reden te kiezen voor vervoer over water. “Door de enorme schaalvergroting van de zeeschepen krijgen bedrijven soms wel 150 containers in één keer aangeleverd. Het is voor hen veel voordeliger om die volumes per binnenvaartschip weg te halen uit Rotterdam. Door als bedrijf je logistiek te koppelen aan een inland terminal, creëer je een flexibele schakel in je supply chain en reduceer je kosten”, aldus Versteijnen. Denken in corridors De BTT terminal in Bergen op Zoom gaat de goederenstromen aansluiten op de West-Brabant corridor, een succesvolle samenwerking tussen de terminals in Tilburg (BTT), Oosterhout (OCT) en Moerdijk (MCT). “We werken momenteel een concept uit, waarbij we in Moerdijk een soort koppeldienst maken”, legt Remon Versteijnen uit. “Een duwbak vanuit Bergen op Zoom wordt daar aan een WBCschip gekoppeld en vaart tegen dezelfde kosten mee naar Rotterdam, 22 - Havenlocaties 2023 waar het kan aansluiten op één van onze 24 fixed windows. Hoe groter de callsize van een schip, hoe hoger de handlingssnelheid in de zeehaven. Dit levert veel voordelen op: een kortere verblijftijd in de haven, minder demurrage kosten, minder afwijkingen en een zeer betrouwbaar vaarschema.” De voordelen van samenwerking binnen de West-Brabant corridor werken ook door in het uitwisselen van equipment. “Als Sabic in Bergen op Zoom leeg equipment nodig heeft om te laden, dan hebBTT Multimodal Container Solutions viert in september 2023 haar 25-jarig bestaan. Het Tilburgse familiebedrijf biedt klanten full service oplossingen rondom ALLES wat met handling en transport van containers te maken heeft. Zowel nationaal als internationaal. BTT heeft, naast Bergen op Zoom, twee bargeterminals in Tilburg (Loven en Vossenberg) en drie railterminals in Tilburg, Eindhoven en Rzepin (Polen). Een nieuwe trimodale terminal is in ontwikkeling in Tilburg. BTT onderhoudt een rechtstreekse railverbinding vanuit Tilburg naar meerdere steden in China en vice versa. Ook heeft BTT een eigen kantoor in de Chinese stad Chengdu. Bij BTT werken 285 medewerkers. Samen verwerken zij op jaarbasis zo’n 385.000 TEU. Met de opening van de terminal in Bergen op Zoom stijgt dit naar meer dan 500.000 TEU per jaar.
23 Online Touch Home